Ugrás a tartalomra

A Central European Active Mobility Lab (CEAML) - Közép-európai Aktív Mobilitási Kutatás tanulságai

2025-01-18

Büszkén tesszük közzé a CEAML projekt tanulságairól szóló jelentést, amely egy olyan transzformatív projekt eredménye, amelynek célja a fenntartható városi mobilitás előmozdítása a visegrádi régióban. Az European Climate Foundation (ECF) - Európai Éghajlatvédelmi Alapítvány által finanszírozott projekt a közlekedési rendszerek szén-dioxid-csökkentésével és a magyarországi, csehországi és szlovákiai városok élhetőségének javításával kapcsolatos kulcsfontosságú kihívásokkal foglalkozott.

Kép
ceaml
(forrás: osm) 

Innovatív intézkedések a fenntartható mobilitás területén

A CEAML projekt kísérleti intézkedéseket hajtott végre és értékelt Budapesten, Prágában és Pozsonyban. Ezek a beavatkozások a "soft" kerékpársávoktól és az újratervezett utcáktól kezdve a dedikált gyalogos és kerékpáros infrastruktúra kiépítéséig terjedtek, mint például a prágai Štvanice gyalogos híd. A hangsúlyt a mérhető hatások elérésére helyezték, úgymint biztonságosabb utcák, intenzívebb aktív mobilitás és vonzóbb közterek, miközben a városi átalakulás társadalmi és technikai dinamikájának mélyebb megértését is elősegítették.

(forrás: Google maps) 

A legfontosabb megállapítások

A jelentés több kulcsfontosságú tanulságra hívja fel a figyelmet:

  • Hatékony beavatkozások: A kis léptékű, költséghatékony átalakítások - például a pozsonyi forgalomcsillapítási intézkedések - sikeresnek bizonyultak a járművek sebességének csökkentésében és a gyalogosok és kerékpárosok biztonságérzetének növelésében. A projekt keretében végzett előtte-utána mérések alapján a következőket figyelték meg: Pozsonyban az utak forgalomcsillapítással történő átalakítása (útszűkítés, biztonságos kerékpársávok és rövidebb gyalogátkelőhelyek). A beavatkozások a gyalogosok és kerékpárosok nagyobb biztonságérzetét eredményezte, az iskolai szülők rendre 83%-a, illetve 78%-a szerint; az átlagos és a medián sebesség 4 km/órával csökkent. Ezek az értékek tükröződnek a beavatkozásokkal érintett környék közterületeit használók megítélésében:

„A változások előtt minden reggel gyalog mentem a fiammal az iskolába, mert a forgalom elviselhetetlen volt. A változások után a fiam reggelente egyedül kezdett iskolába járni”.

  • Nagy léptékű projektek hatáspotenciálja: Az olyan infrastrukturális beruházások, mint a prágai gyalogos-kerékpáros híd, megmutatták, hogy a célzott projektek hogyan növelhetik drámaian az aktív mobilitást: a híd megnyitása után a gyalogos utazások száma majdnem megduplázódott.

„A gyalogos híd megnyitása után a kerékpáros forgalom 47%-kal nőtt, körülbelül 2000-ről 3000 áthaladásra munkanaponként. A gyalogosforgalom még ennél is jelentősebben, 82%-kal, 3200 gyalogosról 5800 gyalogosra nőtt munkanaponként.”

  • Stratégiai megvalósítás: A választások utáni időszakok, a mandátum kezdeti szakaszában optimálisak a vitathatónak ítélt intézkedések végrehajtására, mivel ilyenkor van idő arra, hogy a hatások még azelőtt jelentkezzenek, hogy a közvélemény figyelme a tetőpontjára érne. Mind Budapesten, mind Pozsonyban a helyi választások jelentős késedelmet vagy turbulenciát okoztak a megfigyelt projektekben.

(forrás: rendre PR Praha és Petr Codicka, Wikipédia)

Kihívások és ajánlások

A kutatási projektnek olyan kihívásokkal kellett szembenéznie, mint a politikai bizonytalanságok és pénzügyi korlátok miatti késedelmek. A megállapítások azonban hangsúlyozzák a minőségellenőrzés, az inkluzív nyilvános párbeszéd és az erős önkormányzati partnerségek fontosságát. Ezek az elemek kulcsfontosságúak az ellenállás leküzdéséhez és a fenntartható mobilitási intézkedések hosszú távú sikerének biztosításához. Ahogy a jelentés megállapítja:

A helyi érdekvédelmi csoportok kulcsfontosságú szerepet játszottak a városi átalakítási projektek lendületének fenntartásában, de a hosszú távú siker végső soron az erős politikai támogatástól függött”.

Út a projektek megismételhetőségéhez

A CEAML projekt egyik fő célja az volt, hogy biztosítsa, hogy az intézkedések Közép-Európa városaiban megismételhetők legyenek. A jelentés megvalósítható ajánlásokat fogalmaz meg a várostervezők és a politikai döntéshozók számára, a mikrobeavatkozásoknak a szélesebb körű városi stratégiákba való beágyazásától kezdve az ellentmondásos intézkedések és az ösztönzők közötti egyensúly megteremtéséig.

A Mobilissimus arra invitálja a városi mobilitással foglalkozó szakembereket, a politikai döntéshozókat és az érdekvédőket, hogy tanulmányozzák a jelentést, amely átfogó értékelést nyújt a kísérleti beavatkozásokról, és útmutatást nyújt a jövőbeli fenntartható mobilitási projektekhez.

A jelentés letöltése

Kattintson ide a teljes Lessons Learnt Report eléréséhez.

Kapcsolódó cikkek

A CEAML projektben három, közterületek átalakítását célzó beavatkozás hatásainak mérésére vállalkoztunk. 2023 elején a Mobilissimus kidolgozta a...

Az elmúlt időszakban egyre többet hallhatunk a gyermekközpontú várostervezésről és az iskolautcákról. Az iskolautcák nem csak, hogy biztonságosabbá és...

Hivatalosan is elindult a Central European Active Mobility Lab (Közép-európai Aktív Mobilitási Labor, CEAML) egy Pozsonyban tartott nyitó találkozóval...

Kapcsolódó projektek

A Central European Active Mobility Lab (Közép-európai Aktív Mobilitási Labor, CEAML) projekt célja a...