Az elmúlt időszakban egyre többet hallhatunk a gyermekközpontú várostervezésről és az iskolautcákról. Az iskolautcák nem csak, hogy biztonságosabbá és egészségesebbé teszik a gyerekek, szüleik és tanáraik életét, hanem kutatások bizonyítják, hogy hozzájárulnak a nyugodtabb, stresszmentesebb mindennapokhoz is.
Bár Magyarországon még csak most kezd elterjedni az iskolautca szókapcsolat, az angol „school streets” fogalma már igen elterjedt a városfejlesztési gyakorlatban. Az iskolautcák célja, hogy közlekedési szempontból biztonságos, egyedi és játékos környezetet teremtsenek az iskola közvetlen környezetében, ezáltal növelve mind a gyerekek, mind a felnőttek jóllétét.
Az iskolautca tehát olyan alacsony vagy zéró kibocsátású utca, ahol a gyermekek biztonságosan közlekedhetnek, játszhatnak, időzhetnek.

Az iskolautcákról szóló tudnivalókat partnerünk, a Magyar Kerékpárosklub Minden, amit tudni akartál az iskolautcákról című cikkében foglalta össze.
Az iskolautcákról szólt a III. Kerékpáros klubest is, ahol a meghívott előadók az európai és hazai jó gyakorlatokról, kedvező hatásaikról és tervezési kihívásaikról, valamint a józsefvárosi iskolautca programról beszélgettek. Utóbbit veszi górcső alá a CEAML projekt, megvizsgálva a beavatkozások hatásait. Az esemény felvétele itt visszanézhető.
Kép forrása: Magyar Kerékpárosklub / SUSTRANS