A Magyar CIVINET 2020. szeptember 16-án tartotta meg 17. találkozóját, mely az elmúlt néhány eseményhez hasonlóan a virtuális térben zajlott. A félnapos webinárium öt előadást foglalt magába.
A bevezető előadást Gertheis Antal, a Mobilissimus ügyvezetője tartotta. Az előadás, mely a „Mindenki gyalogos – sétálhatóság mikroszinten” címet kapta, a gyalogolhatóságot járta körbe általánosságban: mi szükséges ahhoz, hogy egy város könnyen sétálható legyen? Három szintet érdemes megkülönböztetni: makroszinten a városszerkezet befolyásolja ezt, mezoszinten a várostervezés, míg mikroszinten az utca és általában a közterület kialakítása. Beszélt a SASMob Szeged projektről is, melynek keretében hét szegedi nagyfoglalkoztatóval dolgoznak azon, hogy fenntarthatóbbá tegyék a munkahelyi mobilitást. A gyalogos érintettségű elemek közé tartozik a közterület-felosztás újragondolása, a munkahelyek gyalogos megközelíthetősége és a gyalogosokra is kiterjedő automatizált forgalomszámlálás, mely segíti a megalapozott döntések meghozatalát.
Kép: SASMob Infografika
A második előadást Vágány András tartotta a BKK képviseletében „Városfejlesztés Budapesten – A gyaloglási szempontok előtérbe helyezése” címmel. A Budapesti Mobilitási Tervben jelentős szerepet kap a gyalogosbarát szempont, hiszen a város jelenleg erősen autókra van tervezve, kevés tekintettel a gyalogosokra, kerékpárosokra és a speciális igényű csoportokra. A BKK több projektnek is a partnere, melyek ezt próbálják ellensúlyozni. A Cities-4-People projekt közösségi tervezéssel hoz létre, tesztel és értékel emberközeli megoldásokat. A három pilot projekt a Mobilitási Pontok létrehozása, a gyalogos- és kerékpárosbarát beavatkozások és a Budai sétaösvény kialakítása. A CIVITAS SUNRISE projektben a zuglói önkormányzattal és a Mobilissimus-szal együttműködve szomszédsági szinten, szintén közösségi tervezéssel dolgoznak forgalomcsillapító és közlekedésbiztonsági projekteken. A Horizont 2020-as INCLUSION projektben a speciális törődést igénylő csoportok közlekedését próbálják megkönnyíteni. A MORE projekt segítségével új tervezési módszertant fognak alkalmazni, illetve felmérik a közterülethasználati igényeket a város egy bizonyos részében társadalmi részvétellel. A SPROUT kutatás-fejlesztési innovációs projekt célja, hogy megvizsgálja az újonnan megjelenő, megosztáson alapuló mikromobilitási módokat és jobban megértse a közterülethasználatra gyakorolt hatásokat.
Fotó: Tematikus séta Törökőrön látássérültekkel a SUNRISE projekt keretében, Mobilissimus
Kézy Béla a Megakom Tanácsadó Iroda képviseletében az INTERREG CityWalk projekt nyíregyházi vonatkozásáról beszélt. A transznacionális projekt célja a Duna-régió menti városokban a CO2-kibocsátás és a zaj csökkentése és a biztonság növelése az aktív mobilitási módok (kerékpározás, gyaloglás) ösztönzése által. A helyi fejlesztési projektek keretében, Nyíregyházán készült egy Gyalogosbarát stratégia és akcióterv, melynek segítségével jobban bekerült a szakmai köztudatba a gyalogosbarát gondolat. A jövő kérdése, hogy mennyire fog a mindennapi gyakorlat részévé válni ezt a szemléletet.
Gyalogosbarát piknik. Forrás: Megakom
Tóth Csaba az erzsébetvárosi Önkormányzattól a gyalogosbarát fejlesztések dilemmáiról beszélt a közönségnek. Míg a kerületben vannak pozitívumok, sok megoldandó probléma maradt, ilyen például a gyalogos felületek növelése, a zaj- és légszennyezettség csökkentése, a gyalogos- és gyerekbarát területek bővítése. A Klímavédelmi és Fenntarthatósági Kabinet célkitűzései közé tartozik a sétáló- és gyalogosbarát, forgalomcsillapított utcák kialakítása, az általános forgalomcsökkentés és a gyalogos felületek minőségének javítása. A fejlesztéssel kapcsolatos dilemmák: egyszeri, intenzív vagy egy fokozatosabb beavatkozás legyen? Általános vagy a helyieknek kedvező forgalomcsillapításra törekedjenek? Illetve a következményeket illetően felmerül, hogy a forgalomcsillapítás növelheti az éjszakai zajszennyezést és a sétálóövezeti utcabútorok vonzhatják a hajléktalanokat.
Fotó: Erzsébetváros, Mobilissimus
Az utolsó előadást Jana Kočková tartotta a cseh Közlekedési Kutatóközpont (CDV) képviseletében. Három cseh város forgalomcsillapításáról számolt be. Sternberk egy történelmi város, ahol a fő problémák a közlekedésbiztonsági intézkedések hiánya, az akadálymentesítés elégtelensége és a túlzott méretű utak kialakítása a gyalogos felületek kárára. Sobesice főutcája túl nagy forgalmat vonz, míg Prágában is Sternberkhez hasonló problémákkal küzdenek a zaj- és légszennyezettséggel kiegészítve. Az intézkedések ezeket a problémákat célozták meg a zöldfelületek növelésével, a sebességkorlátozással, sebességcsillapító küszöbök kialakításával, a parkolási rendszer megváltoztatásával és akadálymentesítéssel.
Fotó: Prága, Mobilissimus
Összességében a gyalogosbarát városok és városrészek titka a forgalomcsillapítás, a zöldfelületek növelése, a speciális igényű csoportokra való odafigyelés és általában a gyalogosokra való több hangsúly fektetése. Ez együtt kell, hogy járjon a folyamatos tájékoztatással, kommunikációval.
Kapcsolódó anyagok:
Téralkotási stratégiák és a SUMP-ok
A gyerekek, mint a városok átalakulásának aktív szereplői
Korábbi Magyar CIVINET találkozók beszámolói:
Mikromobilitás a járvány előtt, alatt és után
SASMob - Magyar CIVINET virtuális találkozó a munkahelyi mobilitásról