SASMob – Magyar CIVINET virtuális találkozó a munkahelyi mobilitásról

A SASMob-Szeged projekt a Magyar CIVINET hálózattal közösen szervezett virtuális találkozót 2020. április 28-án „A járvány hatása a munkahelyi mobilitásra” címmel, melyen a SASMob projekt foglalkoztató partnerei, CIVINET tagok és érdeklődők vettek részt.

A bevezető előadást Dr. Bilicki Vilmos tartotta a Szegedi Tudományegyetem Szoftverfejlesztés Tanszékéről a SASMob projekt keretében kifejlesztett forgalomfigyelő rendszerről és a járványhelyzet mért forgalmi hatásairól. Dr. Németh Zoltán Ádám, a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) közösségi közlekedési és vasútbiztonsági vezetője a koronavírus szegedi tömegközlekedésre gyakorolt hatásairól számolt be részletesebben.

A találkozó nagy részét a virtuális kerekasztalbeszélgetés tette ki, melyen hat nagyfoglalkoztató (az evosoft Hungary, az IT Services Hungary, a Pick Szeged Zrt., Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata, a British Petrol és a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.) számolt be a járvány munkahelyi mobilitásra gyakorolt hatásairól és a meghozott intézkedésekről.

A képviselt cégek mind gyorsan reagáltak a kialakult pandémiás helyzetre. Több informatikai cégnél már korábban bevezettek a heti egy vagy két nap otthoni munkavégzést, ami megkönnyítette az átállást a teljes home office-ra, hiszen megvolt hozzá a szükséges felszerelés (laptop, headset, távoli elérés stb.), míg voltak cégek, amelyek előrehoztak korábban tervezett, ezzel kapcsolatos fejlesztéseket, vagy akár egyes eljárások digitalizálását is. Természetesen nem mindenhol lehetséges a teljes home office-ra való átállás. A polgármesteri hivatalban például jogszabályi előírás a papíralapú dokumentáció, míg több cégnél nagy létszámban dolgoznak fizikai munkavállalók is, akiknek biztosítani kell a biztonságos munkába járást és munkakörnyezetet, valamint kifejezni annak megbecsülését, hogy ebben a nehezebb időszakban is végzik a munkájukat.

Mobilitás terén a cégek a kerékpárral vagy autóval történő munkába járást támogatják, pl. a céges kerékpárok bérlési időtartamának meghosszabbításával, vagy a költségtérítés – hangsúlyozottan ideiglenes – kiterjesztésével.

Több cég is jelezte, hogy a nehéz helyzetben speciális ösztönzőkkel próbálják kompenzálni és segíteni a kollegákat (pl. ügyelet a munkahelyi óvodában, bölcsődében; online jógaórák stb.). A legtöbb cégnél odafigyelnek a munkavállalók mentális egészségére is, folyamatosan gyűjtve a visszajelzéseket az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban.

A home office várhatóan nem válik egyeduralkodóvá hosszabb távon: több helyen is jelezték, hogy a munkavállalók visszavágynak az irodai, társas közegbe, de a heti néhány nap otthoni munkavégzés a válság után is reális lehet. Az egyik fontos szempont a jövőre nézve, hogy azok, akik most inkább autóval járnak – és ebben akár a cég is támogatja őket, – a járványhelyzet után visszatérjenek a közösségi közlekedés használatára, mert a város hatékony működése nem képzelhető el a közösségi közlekedés jelentős szerepe nélkül.

Fotó: Németh Zoltán Ádám (SZKT)

A közlekedési balesetek számát és súlyosságát két tényező határozza meg: a forgalom nagysága (minél nagyobb a forgalom, annál nagyobb valószínűséggel lesznek balesetek is) és a sebesség, amely a balesetek súlyosságának legfontosabb meghatározója (a n...
Tovább »

2020. október 16.
A város közlekedésének tervezéséhez fontos ismerni a jelenlegi helyzetet, a mai mobilitási helyzetképet. E helyzetkép legfontosabb állításai a következők: Mátészalka lakói számára a vasúti kapcsolatok mai formájukban nem tekinthetők igazán fontosnak,...
Tovább »

2020. október 08.
A Magyar CIVINET 2020. szeptember 16-án tartotta meg 17. találkozóját, mely az elmúlt néhány eseményhez hasonlóan a virtuális térben zajlott. A félnapos webinárium öt előadást foglalt magába. A bevezető előadást Gertheis Antal, a Mobilissimus ügyveze...
Tovább »

2020. október 06.