Beszámoló a PROSPERITY projekt ljubljanai tanulmányútjáról

Tizenhárom magyarországi önkormányzat egy-egy döntéshozója és hivatali szakembere részvételével zajlott le a PROSPERITY Horizont 2020 projekt és a Magyar CIVINET közös tanulmányútja Szlovénia fővárosába, Ljubljanába 2018. november 6-7-én.

A kétnapos tanulmányút célja az volt, hogy a résztvevő polgármesterek, alpolgármesterek, képviselők és hivatali városfejlesztési és közlekedési szakemberek első kézből megtapasztalhassák, hogy a Magyarországéhoz hasonló közép-európai kulturális környezetben milyen látványos és mélyre ható eredményeket érhet el egy erős vízióval rendelkező város jól átgondolt város- és mobilitástervezéssel és annak szisztematikus, bátor megvalósításával. Nem véletlen, hogy a szlovén főváros érdemelte ki a 2016-ban az Európa Zöld Fővárosa címet.

A tanulmányút házigazdájaként Ljubjana város környezetvédelmi osztályának vezetőhelyettese, Vlado Babič, valamint a város alpolgármestere, a CIVITAS program Politikai Tanácsadó Testületének újonnan megválasztott vezetője, Dejan Crnek köszöntötte a kollégákat, a tanulmányút résztvevőit a városháza tanácstermében. Az alpolgármester ismertette a városvezetés közérthető formában megfogalmazott városfejlesztési elveit: kezeljük a belvárost úgy, mintha a város nappalija lenne, a város környékét pedig mint a város játszóterét. A kezdet kezdetén városvezetés összegyűjtötte a városlakók ötleteit, javaslatait, és ezekből formálták meg a város jövőképét. Erre alapozva bátran belevágtak a belváros forgalomcsillapításába, mégpedig jelentősen kiterjesztve sétálható, gyalogos területeket, valamint a közösségi közlekedést és a kerékpáros közlekedést egyértelműen előnyben részesítve az autóhasználattal szemben. Az átépítések, kényszerű lezárások és forgalomkorlátozások eleinte nagy ellenállásba ütköztek. A megszokásból eredő várható konfliktusokkal a ljubljanai városvezetés is tisztában volt. Egyrészt a polgármester, Zoran Jankovič minden helyi lakost és vállalkozót személyesen felkeresett, hogy a jövőkép elérése érdekében szükséges változásokról meggyőzze őket. Továbbá a város ügyes kommunikációja segítségével tompították az eleinte jelentkező ellenállást: ügyeltek arra, hogy elegendő idő elteljen a kényszerű forgalomcsillapítás, vagyis az építkezések alatt, hogy a lakosság hozzászokjon az új, „ideiglenes” helyzethez és beruházás végeztével belássák, hogy a megtapasztalt állapot a maga nemében sokkal előnyösebb, mint a korábbi helyzet. A tapasztalatok alapján ma már a majdnem a teljes lakosság elégedett, és nem fordítaná vissza az idő kerekét.

Simona Berden, a Projektfejlesztési és Beruházási Iroda tanácsadója meglepetésünkre szép gesztusként magyarul köszöntött bennünket és vezette be az előadását. Angol nyelvű előadásában az Európa Zöld Fővárosa 2016 díjról, az ahhoz vezető szisztematikus útról, valamint a 2016-os és az azt követő tevékenységekről beszélt. Simona Berden szerint apró lépésekkel tudnak és tudtak nagy dolgokat elérni. Ennek tudatában már érthető, hogy a városi apparátus kitartó munkája eredményeként több mint 1800 kisebb-nagyobb fenntarthatósági projektet valósított meg az elmúlt 10 évben, és nem érdemtelenül vált mintává, amely más városokat is inspirál.

Matic Sopotnik, Ljubljana fenntartható közlekedésért felelős koordinátora a városi stratégiáktól kezdve a város 2007-ben megalkotott, a többi tevékenységet meghatározó és belátható időszakot felölelő víziójáról (2025) beszélt. A város cselekvési irányait a stratégiai programok és tervek, mint például a Környezetvédelmi program (2020), Fenntartható energia akcióterv (2020), Fenntartható városi mobilitási terv (SUMP) (2020, 2027), Elektromobilitási stratégia (2020), Városfejlesztési mesterterv (2030), Zéró hulladék terv (2035), Fenntartható fejlődés stratégia (2020) határozzák meg.

A Ljubljana fenntartható városi mobilitási tervében megfogalmazott cél, hogy 2020-ra a fenntartható közlekedési módok részaránya az összes közlekedési mód közötti munkamegosztásban elérje a kétharmadot.

Ljubjanában a jövő érdekében a feje tetejére állították a közlekedési prioritásokat, és működik!

Ezt jelentős előrelépést Ljubljanában a belvárosból kiinduló folyamattal, tudatos és bátor fejlesztéseknek köszönhetően indult el, és mostanra ez a folyamat kisugározott a külvárosok irányába, mégpedig a kerékpáros, gyalogos és közösségi közlekedési feltételek javításában megnyilvánulva. Mára a fő fejlesztési irány a városba irányuló autóforgalom csökkentése, valamint párhuzamosan az alternatív közlekedési módok lehetőségeinek javítása.

 

A közösségi közlekedési módok közötti munkamegosztás változása és a SUMP célja 2020-ig
Forrás: Ljubljana Fenntartható Városi Mobilitási Terve (2017)

A ljubljanai vezetők többször is hangsúlyozták, hogy a helyi és városkörnyéki mobilitásfejlesztés célja nem az, hogy teljesen megtiltsák az autóval való közlekedést, hanem az, hogy csak indokolt esetben használják a lakosok az autójukat a belváros irányába közlekedve, ugyanakkor ezzel párhuzamosan biztonságos és jó körülményeket teremtsenek a fenntartható közlekedési módok számára. Ebből fakadóan a belváros bizonyos részein jelentősen korlátozták az autóforgalmat, de úgy, hogy korlátozottan (egy reggeli idősávban, engedéllyel) továbbra is megközelíthető a terület autóval, jóllehet az alternatívákat, a fenntartható közlekedési módokat előnyben részesítik ezen a területen. A belvárosi gyalogos felületeket több mint hatszorosára növelték, és hogy a hozzáférhetőség megmaradjon, télen-nyáron, éjjel-nappal járó elektromos minibuszok segítik a rászorulók közlekedését a gyalogoszónában az utolsó métereken.

Az előadások fő tanulságai:

  • Türelem, kitartás és magabiztosság;
  • A jó munkához időre van szükség;
  • Olyan sohasem lesz, hogy mindenki elégedett, ugyanakkor a többség számára legjobb megoldást biztosítsuk;
  • Tegyük mindezt a lakosságért és a lakossággal közösen!

Az előadásokat kérdések és válaszok követték, majd egy rövid séta során megismerhették a résztvevők az előadásokban említett belvárosi sétálóterületeket, a forgalomcsillapított egykori főutcát és a fenntartható közlekedési módok előnyben részesítésének helyi példáit.

Az esti vacsorára Ljubljana vendégei voltunk a várban, ahol Dejan Crnek alpolgármester úrral is kötetlenül beszélgethettek a résztvevők.

A tanulmányút második napján megtekintettük a „rövid utak városát” elősegítő gyalogos és kerékpáros fejlesztéseseket (pl. új hidakat), majd meglátogattunk két városszéli P+R parkolót, amelyekből közösségi közlekedéssel könnyen és kényelmesen elérhető a belváros. Megismertük a mögöttes közlekedési célokat, technikai megoldásokat (pl. városkártya). Ezt követően „barnamezős” beruházásként épült új városi parkokat is meglátogattunk, valamint a busszal kipróbáltuk a már Magyarországon is létező, de még kevésbé elterjedt nyitott kerékpársávot, amely biztonságos lehetőséget biztosít a kerékpárral és az autóval közlekedők részére egyaránt.

A sikeres eseményt követően a jövőben lehetőség esetén további tanulmányutakat szervez a Magyar CIVINET önkormányzatok részére, amelyre való jelentkezés során a Magyar CIVINET tagjait előnyben részesítjük.

Várjuk a még nem tag önkormányzatok jelentkezését. További információ és letölthető jelentkezési lap a Magyar CIVINET honlapján található.

Az esemény az Európai Unió PROSPERITY nevű Horizont 2020 projektje keretében került megszervezésre a Magyar CIVINET közreműködésével.

Kapcsolódó projekt: 
A PROSERITY projekt keretében a városi önkormányzati közlekedési szakemberek online szemináriumon is továbbképezhetik magukat. Kövesse az egyórás interaktív előadásokat élőben, szerezzen új ismereteket és kérdezzen a téma szakértőitől! A következő el...
Tovább »

2019. január 16.
Tizenhárom magyarországi önkormányzat egy-egy döntéshozója és hivatali szakembere részvételével zajlott le a PROSPERITY Horizont 2020 projekt és a Magyar CIVINET közös tanulmányútja Szlovénia fővárosába, Ljubljanába 2018. november 6-7-én. A kétnapos...
Tovább »

2019. január 04.
Mérföldkőhöz érkezett a SUNRISE projekt. Hosszas előkészítés, problématérképezés, ötletgyűjtés, projektté formálás, árbecslés után megszületett a döntés, mely fejlesztésekről szavazhatnak a törökőriek és az itt közlekedők.  Október közepén ült össze...
Tovább »

2018. november 30.