Mobilissimus alkotótábor kreatív diákoknak

Vonzó középiskolás campus, amely a kerékpárra és a közösségi közlekedésre építene Székesfehérváron.

Van egy kis mobilitástervező cég Budapesten, amelynek tagjai elhatározták, az általuk oly sokat hangoztatott szemléletformálást a gyakorlatban ültessék el a diákok mindennapi gondolkodásában. A Mobilissimus szakemberei megálmodtak egy alkotótábort, amelyhez célul tűzték ki, hogy különböző egyetemek diákjai közösen tervezzenek egy városi területre, valós problémákat oldjanak meg úgy, hogy kreatív és előremutató megoldásokat találjanak nem csak a közlekedés, hanem a városfejlesztés és a környezetalakítás, illetve a tájépítészet területén is. Ez lett a Mobilissimus Mobilitási Alkotótábor, amelyet idén először szerveztek meg, Székesfehérváron. Az önkormányzat közlekedési szakemberei segítettek az előkészítésben és a feladat meghatározásában.

Tizenegy tehetséges és kreatív diák dolgozott hétfőtől péntekig annak érdekében, hogy minél több ötlettel segítsék elő a leendő középiskolai campus előkészítését. A belvárostól északra eső területen a fejlesztés után több mint 2500 középiskolás fog tanulni, számukra elsődleges, hogy milyen közlekedési módokkal juthatnak el az intézményekbe, és milyen közterületi, zöldfelületi funkciók határozzák meg a mindennapokat. Deklarált cél volt, hogy ne az autós eljutás domináljon, hanem minden más, fenntartható közlekedési mód részesüljön előnyben. Ma még nehéz elképzelni, hogy az ország egyik legmotorizáltabb településén, Székesfehérváron, letennék az autót. A diákok olyan mobilitási környezetet álmodtak meg, amelyben a szülő biztonságban tudhatja gyerekét, ha a buszra száll, amely az iskola közelében teszi le őt. A védett kerékpárút hálózat révén pedig bármely városrészből elérhetővé válik a campus. Foglalkoztak a Rózsaliget és a Koronás park megújításával, játékossá tették a ma még szigorú betonmederben folyó patak vonalvezetését, élő kapcsolatot teremtve a csónakázó tó és az odalátogatók között. A campus területe mindkét csapat terveiben messze túlmutatott az oktatási funkciókon: a városlakók, a turisták számára is attraktív területté alakították, Székesfehérvár zöld szigetét alkották meg, amely a belváros szomszédságában igazi rekreációs zónát alkothat ökológiai folyosók létesítésével, és a terület belváros összekapcsolásával, ha a további tervezés meríteni fog az innovatív diákmunkákból.

Fotók: Mobilissimus

A gondolkodást meghívott előadók segítették, akik szakmájukban, világlátásukkal már bizonyítottak. Dulicz László, a fenntartható városi mobilitási terv készítője kontextusba helyezte a campus területét és a főbb kihívásokat városi és nagytérségi szinten is. Molnár László, világutazó, a Főmterv volt elnök-vezérigazgatója a nagyvilág és Budapest számos példáján keresztül mutatta be, hogy alázattal és tisztelettel kell közelíteni a tervezést, amely eredményei évtizedekre előre szólnak, a hibákkal pedig évtizedeken át kell együtt élnünk. Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója, korábbi BKK vezérigazgató az előttünk álló időszak olyan mobilitási kihívásait és veszélyeit vetítette elő, melyeket, ha nem veszünk észre időben, könnyen tévútra kerülhetnek a városok a technológiák fogságában. Smiló Dávid, építész, urbanista a Paradigma Ariadné képviseletében Budapest ikonikus példáin keresztül hívta fel a figyelmet az architektúra és a funkciók ijesztő széttagoltságára vagy épp sikeres egymásra találására, illetve arra, hogy mekkora felelőssége van a város- és közlekedéstervezőknek, hiszen alapvetően és hosszú távon határozzák meg a városlakók környezetükhöz való viszonyát.

Mindkét csapat győztesnek érezheti magát, mert olyan ötleteket álmodtak meg az öt nap alatt, melyek innovatívak, előremutatóak, és segíthetik a továbbtervezést. Székesfehérvár Önkormányzata közlekedési és városfejlesztési szakembereiből, valamint tájépítész és várostervező mérnökökből álló zsűri értékelését követően mindkét csapat ajándékokat kapott, az első helyezett többek között a GreenGo Carsharing kuponját, amellyel lehetőséget kaptak a diákok a közösségi autózásba való belekóstolásba.

 

Forrás: IHO

A közlekedési balesetek számát és súlyosságát két tényező határozza meg: a forgalom nagysága (minél nagyobb a forgalom, annál nagyobb valószínűséggel lesznek balesetek is) és a sebesség, amely a balesetek súlyosságának legfontosabb meghatározója (a n...
Tovább »

2020. október 16.
A város közlekedésének tervezéséhez fontos ismerni a jelenlegi helyzetet, a mai mobilitási helyzetképet. E helyzetkép legfontosabb állításai a következők: Mátészalka lakói számára a vasúti kapcsolatok mai formájukban nem tekinthetők igazán fontosnak,...
Tovább »

2020. október 08.
A Magyar CIVINET 2020. szeptember 16-án tartotta meg 17. találkozóját, mely az elmúlt néhány eseményhez hasonlóan a virtuális térben zajlott. A félnapos webinárium öt előadást foglalt magába. A bevezető előadást Gertheis Antal, a Mobilissimus ügyveze...
Tovább »

2020. október 06.