Brassóban a Metropolisz térség Fenntartató Közlekedésfejlesztésért Egyesület (AMDDTPBv) megbízásából dolgoztunk a helyi közösségi közlekedési rendszer fejlesztésén 2023-ban és 2024-ben. (Brassóban és közvetlen agglomerációjában ez a szervezet tölti be a közösségi közlekedés megrendelői szerepkörét.)
A tervezés során a hálózat alapú megközelítésben és a hangolt menetrendi rendszerben rejlő potenciálokat mértük fel és hasznosítottuk az alapvetően tradicionális alapú, évtizedeken át csak konvencionálisan módosított közösségi közlekedési struktúrával rendelkező, de erősen növekvő mobilitási igényű városban.
A város főbb fejlődő lakó- és kereskedelmi területeire és a hiányzó hálózati kapcsolatokra fókuszáló, olyan kisléptékű, de hatékony hálózatfejlesztési lehetőségekre és ezekhez kidolgozott, hangolt és ütemes menetrendekre tettünk javaslatot, ami a meglévő hálózat főbb paramétereinek és jelenlegi szolgáltatási volumenének jelentős megváltoztatása nélkül, rövidtávon bevezethető és hatása jelentős
A tervezési feladat megalapozásaként részletesen felmértük a jelenlegi rendszer főbb jellemzőit, a helyi sajátosságokat, a hálózatot, a menetrendi- és utastájékoztatási rendszert, a rendelkezésre álló infrastruktúrát és járműparkot, illetve ezek korlátait annak érdekében, hogy holisztikus áttekintést kapjunk a rendszerről, annak tradícióiról és a fejlesztési lehetőségekről. Az utazási igényeket és szokásokat többszöri helyszíni tapasztalatgyűjtéssel, utasszámlálásokkal és bejárásokkal mértük fel, valamint számos eredményes személyes és online megbeszélést folytattunk mind a szolgáltatást megrendelő szervezet (AMDDTPBv), mind a szolgáltató (RATBV) vezetőivel és szakembereivel.
A tervezési folyamat során fontos szempont volt, hogy utasbarát és könnyen kezelhető, a legfontosabb közvetlen csatlakozási igényeket kiszolgáló rendszert alakítsunk ki, amely lehetővé teszi a hosszan közös szakaszon közlekedő viszonylatok hangolását is. Kétlépcsős modellezést használtunk: az első lépésben egy Excel alapú egyszerűsített hangolási modellt építettünk fel, a második lépésben pedig a DPK CityLineDesigner szoftver segítésével a hálózati és menetrendi vizualizációkat készítettünk. Minden esetben több változatot készítettünk el, és mutattunk be a megrendelő felé, az egyes változatok előnyeit és hátrányait, a teljesítményszintre vonatkozó kihatásukat, valamint eszköz- és humán igényüket összehasonlítva. A hálózatfejlesztési terveinket a szolgáltatóval és megrendelővel közösen helyszíni, autóbuszos bejárások során validáltuk és véglegesítettük, figyelembe véve az átállás részletes feladatait és a megrendelői és szolgáltatói adaptáció szükségességét
Emellett számos javaslatot fogalmaztunk meg az utastájékoztatás javításának érdekében (pl. megállóhelyek elnevezési rendszerének felülvizsgálata, megállóhelyi utastájékoztatás fejlesztése), valamint a jelenlegi elavult, az utóbbi évek változásait nem lekövető és nem frissíthető, nehezen áttekinthető hálózati térkép helyett egy innovatív módszer alkalmazásával, a GTFS adatokon alapuló - és az abban történő változásokat kvázi automatikusan lekövető - új, sematikus térképeket is készítettünk a város közösségi közlekedési hálózatáról.
Megrendelő:
Brassó Metropolisz térség Fenntartató Közlekedésfejlesztésért Egyesület (AMDDTPBv)
Teljesítés éve:
2023–2024