Újabb akkreditált kerékpárútvonal felmérői jogosultság a csapatban, ezúttal a Mobilissimus.ro kollégájának birtokában.
A Mobilissimus tovább erősítette a kerékpáros túraútvonal-fejlesztés terén kínált szakértelemét: 2025 április elején Dragoș Hrițuleac részt vett az Európai Kerékpáros Szövetség (European Cyclists' Federation, ECF) által Brüsszelben tartott háromnapos intenzív tanfolyamon. A képzés célja az volt, hogy a résztvevők megismerkedjenek az Európai Tanúsítási Szabvánnyal (ECS) - egy olyan keretrendszerrel, amely a kerékpáros túraútvonalakhoz kifejlesztett infrastruktúra értékelésére és - amennyiben kívánatos - ezen útvonalak EuroVelo hálózat részeként történő tanúsítására szolgál.
A szakmai fejlődés csapatunkban a piac igényeihez igazodik. Az EU által rendelkezésre bocsátott Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RRF) részeként Románia több mint 3000 km kerékpáros turizmust célzó útvonal finanszírozását biztosította. A Duna mentén a fejlesztés alatt álló hálózat az EuroVelo 6 és 13 útvonalak mentén halad, mindkettő rendkívül népszerű a lelkes kerékpárosok körében. Ebben az összefüggésben reméljük, hogy részt vehetünk a szélesebb hálózat kezdeti útvonaltervezésében és fejlesztésében, de a tanúsítási folyamat részeként is számíthatnak partnereink a szolgáltatásainkra.
Az ECF által nyújtott képzés és a tanfolyamon bemutatott felmérési eszköz célja az volt, hogy az újonnan képzett ellenőrök a felhasználók szemszögéből értékeljék az útvonalakat. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy a kerékpáros turisták - bármilyen felkészültségűek is legyenek – az útvonalak teljes hosszán pozitív élményekkel gazdagodhassanak. Az eszköz továbbá a gyermekes családok vagy a nem szabványos kerékpárokkal közlekedők igényeit is figyelembe veszi, így a politikai döntéshozók és a helyi hatóságok viszonyítási alapot kapnak az infrastruktúra jelenlegi állapotáról, valamint az akadálymentesség és inkluzivitás mértékéről. Amennyiben tanúsításra törekszenek vagy finanszírozási lehetőségek merülnek fel, a jelentéstételi folyamat részeként elkészített cselekvési terv kiindulópontként szolgálhat a jövőbeli fejlesztésekhez.
Azoknak a helyi hatóságoknak, amelyek a hatáskörükbe tartozó útvonalat kívánják tanúsítani, tudniuk kell, hogy egy fordulóban legalább 300 km EuroVelo útvonalat kell tanúsítani. Ez együttműködést igényel a megyék és az érintett érdekelt felek között, mind helyi, mind nemzeti szinten.
A felmérési eszköz akkor is használható, ha a hatóságok földrajzi határain belül nincs EuroVelo útvonal. A tanúsítási szabvány sokoldalúsága azt jelenti, hogy az eszközbe ágyazott strukturált értékelési stratégia más kerékpáros túraútvonalakra is alkalmazható; a felmérés részeként az erős és gyenge pontok bizonyításával a helyi hatóságok ezután erősebb finanszírozási kérelmeket készíthetnek az általuk kezelt útvonalak minőségének javítása érdekében.
A belga fővárosban tartózkodva Dragoș megragadta az alkalmat arra is, hogy dokumentálja a legjobb infrastruktúra-fejlesztési megoldásokat. Tanúja volt annak, hogy városszerte egyre népszerűbbé válik a kerékpározás mint közlekedési eszköz, ami a személygépkocsik használatától való módváltás eredményeként a mobilitás magasabb fokát bizonyítja. De leginkább a kerékpárok változatossága és a kerékpárral közlekedő emberek sokfélesége nyűgözte le.