Komoly elismerés a Mobilissimus számára, hogy a bulgáriai Rusze városának közgyűlése nagy többséggel elfogadta a troli- és autóbuszhálózat több mint egy éven át készült megújítási tervét, mely megalapozza a közösségi közlekedés újrapozícionálását.
Rusze döntött: a folyamatosan növekvő motorizáció és a leromló közösségi közlekedés kedvezőtlen együttes hatásainak kezelését saját kézbe szeretné venni az Önkormányzat a szolgáltatások megújításával. Ennek részeként készült el a troli- és autóbuszhálózat megújításának terve, mely sokhónapos felmérési időszakot (utasszámlálások, kikérdezések, háztartásfelvétel) követően több változatban tett javaslatot a hálózat leendő átalakítására, az Önkormányzattal való folyamatos egyeztetés mellett. Az egyeztetések mellett szakmai, civil és lakossági fórumot is tartottunk, melyek eredményei megerősítették a Mobilissimus által feltárt problémákat, és pontosították az érintett csoportok igényeit.
A tervezés eredményeként olyan hálózatterv készült, mely a jelenlegi, trolibuszos és autóbuszos szolgáltatók közötti verseny helyett a közösségi közlekedés egészét teszi versenyképesebbé és utasbaráttá: a troli a jelenleginél hangsúlyosabban alkotja Rusze gerinchálózatát a jövőben, melyet a városi autóbusz-hálózat egészít ki körjáratokkal, ráhordó viszonylatokkal és a trolikkal nem ellátott területeken a buszközlekedés erősítésével. Számos, az elmúlt évtizedekben létrejött munkahelyi területre új viszonylatokat terveztünk, részben expresszjáratok formájában, melyek a legnagyobb lakótelepeket (Drzuhba, Charodeika) kötik össze a nagyfoglalkoztatókkal.
A trolibuszhálózat átszervezése kapcsán célunk, hogy egymással összehangolt, részben közös útvonalon közlekedő viszonylatok révén attraktív követések valósuljanak meg, alapvetően a lakóterületeket a belvárossal és intézményi területekkel összekötő, közvetlen járatokkal. Javaslatot tettünk az új viszonylatok kidolgozása során a felsővezetékkel ellátott, de jelenleg forgalmon kívüli szakaszok egy részének újbóli bevonására, az ott közlekedő autóbuszok kiváltására, átszervezésére. A trolik egységesen hétköznap 20, este és hétvégén 30 percenként közlekednek majd, ütemes és hangolt menetrendek alapján. Hétköznap csúcsidőben a főbb keresztmetszeteken 2-5, napközben 4-10 percenként fognak közlekedni az egymáshoz hangolt járatok.
Az autóbuszok egy része kétirányú körjáratként közlekedik a tervek szerint, összekötve Rusze legfontosabb lakó-, intézményi- és munkahelyi területeit, jellemzően olyan útirányokon, ahol nincsen párhuzamos trolibuszközlekedés. Számos új szakaszt vontunk be a városi közösségi közlekedésbe, részben a közelmúltban átadott útvonalakon – például a Duna-parton –, részben olyan, sűrűn beépített lakóterületeken, ahol jelenleg nincsen autóbusz-közlekedés. A buszok is ütemes menetrend alapján, viszonylatcsoportonként egymáshoz hangolva közlekednek, így a belvárosi szakaszokon 10-15 perces követések valósulnak meg.
A hálózat- és menetrendtervezést a DPK CityLineDesigner szoftverével támogattuk és utasforgalmi hatásait forgalmi modellezéssel becsültük meg.
A Közgyűlés támogató döntése csak az első lépés a megvalósítás felé; a következő hónapokban a bevezetést megelőzően jelentős tervezési, kivitelezési, járműbeszerzési és kommunikációs feladatok elvégzésére van szükség, aminek a fontosságával a jelenlegi városvezetés is tisztában van.