Útkeresés - eltérő megoldások a városok közösségi közlekedésének fejlesztésében és üzemeltetésében

A hazai városok közösségi közlekedése évtizedek óta összetett történet, sokféle modellel. Közös tulajdonságuk, hogy folyamatos út- és kiútkeresés jellemzi azokat, hosszú távon kiszámítható és tervezhető gondolkodás helyett rövidtávú döntések és folyamatok határozzák meg, hogy milyen szolgáltatók milyen minőségű szolgáltatását élvezheti vagy élheti át az utas. Azokban a városokban, ahol kevesebb figyelmet kap a helyi buszközlekedés vagy könnyen találnak más alternatívát a használók, néhány kivételtől eltekintve jelentős utasvesztés szimbolizálja az elmúlt évtizedek trendjeit. A motorizáció erősödésével a közösségi közlekedés az elmaradó fejlesztések következtében lépéshátrányba kerül, amely csökkenő utasszámokhoz, visszaeső bevételekhez, megkurtított szolgáltatásokhoz, majd ennek következtében – további utasvesztéshez vezet, így egyre inkább belekerülve egy alig visszafordítható spirálba. Budapest és egy-egy nagyváros példáján túl alig találni olyan modellt, ahol az utasok magas minőségű, megfizethető, és az autóval szemben is versenyképes buszközlekedést találnak. Vajon van-e kiút, lehet-e utasközpontú és vonzó helyi közlekedést kínálni? A CIVITAS PROSPERITY projekt keretében a Mobilissimus által szervezett konferencia célja az volt, hogy a SUMP-okban is jól ismert problémát, a közösségi közlekedés hazai városokban észlelt térvesztését és bizonytalan üzemeltetési modelljeit hogyan lehet új utakra terelni.

A helyi közlekedési szolgáltatás más és más formáját választó városok számára kihívás, hogy milyen közlekedési környezetben, milyen beszerzések és üzemeltetési modellek mentén valósítják meg a következő évek közlekedését. Maradnak-e a Volán jogutódok kínálta, jól megszokott, de ritkán példaértékű szolgáltatásánál, belevágnak-e saját cég létrehozásába, mint tette ezt Tatabánya és Veszprém, netán közlekedésszervező megalapításával próbálják megerősíteni a megrendelői szerepet, és kontrollálható szolgáltatást elvárni az üzemeltetőtől.

Az integráció hiánya az egyes közlekedési módok között, valamint a szolgáltatók szolgáltatási között az egyik legfájóbb pont, amiért ma egy közösségi közlekedéssel megtett utazás eleve vesztes pozícióból indul, ha az átlépi a városhatárt és több átszállást igényel, helyi busz, helyközi busz és / vagy vasút között. Az utastájékoztatás széttagoltsága, az eltérő hálózati, menetrendi és tarifális megoldások, a túlbonyolított menetrendi struktúrák mind az ellenében hatnak, hogy a használó rátaláljon és örömmel válassza a közösségi közlekedést. A problémák gyökere messze túlmutat a városokon, de a megoldás kulcsa részben náluk van. Sokkal komolyabb szakmai és megrendelői kompetenciák és források kellenek ahhoz, hogy profi és szerethető helyi közlekedés jellemezze a városokat. Ezen kompetenciák között elsődleges a közösségi közlekedési módok integrált regionális közlekedésszervezése, amelynek eredményeként az utasok minőségi szolgáltatásban részesülhetnek.

A konferencián arra kerestük a választ, hogy mennyiben térnek el az egyes modellek, melyek a jól bevált és ajánlható megoldások, mik az erős megrendelői pozíció tényleges ismérvei, és ezekkel, hogy vértezheti fel magát egy-egy település. Kerestük az országos, központi iránymutatást, ha van egyáltalán ilyen a helyi közösségi közlekedésben, vizsgáltuk, hogy kizárólag források kérdése-e, hogy egy szolgáltatás utascentrikus és jó szívvel ajánlható legyen. Felmértük, hogy mikor jó egy helyi autóbusz-szolgáltatás presztízse, függ-e a városmérettől, és hogyan kerülhető el, hogy egy megtűrt, szociális alapszolgáltatás szintjére süllyedjen a buszközlekedés.

A fenti kérdésekre és gondolatokra próbáltak választ keresni és tapasztalatokat átadni a konferencia előadói. Az elérhető előadások letölthetők az alábbi linkekre kattintva:

 

Casting, avagy versengő modellek a hazai városok közösségi közlekedésében

Ekés András – ügyvezető, Mobilissimus Kft.

 

Jó közszolgáltatási modell a helyi közlekedésben – létezik?

Dr. Tóth-Maros Dániel – közszolgáltatási központvezető, KTI Közlekedéstudományi Intézet

 

Az autóbusz üzemeltetés és szolgáltatás-beszerzés keretei a módosított 1370/2007 EK-rendelet tükrében

Dr. Hernádi Eleonóra – ügyvéd, Dr. Hernádi Eleonóra Ügyvédi Iroda
Murányi Szilvia – vezető tanácsadó, IFUA Horváth & Partners Kft.

 

"Határokon" túl

Libor László – közlekedési szakértő, OTL Nagyváradi Helyi Közszállítási Vállalat

 

A szegedi közösségi közlekedés rendszerének jelene és jövője

Dr. Németh Zoltán Ádám – közösségi közlekedési és vasútbiztonsági vezető, Szegedi Közlekedési Társaság

 

A helyi közösségi közlekedés finanszírozási problémái

Nagy Sándor – alpolgármester, Szeged Megyei Jogú Város

 

Veszprém közösségi közlekedésének működése 2019. január 1-jétől, avagy egy szolgáltatóváltás kihívásai üzemeltetői szemmel

Négrádi Tamás – üzemeltetési vezető, V-Busz Kft.

 

Kapcsolódó projekt(ek): 
Esztergom_by_Mobilissimus
Esztergom Megyei Jogú Város Önkormányzata fenntartható városi mobilitási tervet készít a Mobilissimus szakmai közreműködésével. A fenntartható városi mobilitástervezés az Európai Unió megbízásából kidolgozott, az embert – a városlakót – középpontba á...
Tovább »

2024. november 12.
Greenpath_partnermeeting_in_berlin_photo_by_ITL
A GreenPATH projekt partnerség október 14. és 16. között a berlini EUREF Campuson egyeztetett. A helyszín példaként szolgál a megújuló energiára és a fenntartható mobilitásra való átállásban Németországban. A találkozót a projektben részt vevő partne...
Tovább »

2024. november 07.
Zöld
2024. október 17-én, a „Minden fát a maga gyümölcséről ismernek meg” című hibrid konferencián került sor a Katolikus Pedagógiai Intézet (KaPI) és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) megbízásából a katolikus oktatási intézmények számára kidolgozo...
Tovább »

2024. október 24.