A budapesti trolibuszrendszer idén ünnepli fennállásának 90. évfordulóját, ezért november 9-én magyarországi és európai szakértők gyűltek össze Budapesten, hogy megünnepeljék a trolibusz-szolgáltatást, és különböző nézőpontokból megvitassák a fenntartható jövő lehetőségeit.
A nap műhelymunkával kezdődött, ahol bemutatták a Circularity Compass-t - azt a navigációs eszközt, melynek célja, hogy felgyorsítsa a körforgásos gazdaság 10 alapelvének beépítését a közösségi közlekedési ágazatba.
A workshop középpontjában a Circularity Compass önértékelési eszköz állt, amely a tömegközlekedési szolgáltatók és hatóságok számára készült a jelenlegi helyzet felmérésére, a kihívások és lehetőségek átgondolására, valamint a teljesen körforgásos közösségi közlekedési rendszerekre való áttérés lehetséges intézkedéseinek meghatározására. A résztvevők hat anyagblokk (járművek, akkumulátorok, vasúti infrastruktúra, töltőinfrastruktúra, létesítmények, energia) mentén tesztelték az eszköz hatékonyságát, és értékes meglátásokkal szolgáltak a továbbfejlesztéshez.
Ez a workshop kulcsfontosságú eleme volt a szélesebb körű validálási folyamatnak, amely belső és külső értékeléseket és egy 2024 januárjában végrehajtott tesztelést is magában foglal.
A workshopot követően a nap a konferenciával folytatódott. Első előadóként Nemecz Gábor, a BKV Zrt. munkatársa mutatta be a budapesti trolibuszközlekedés 90 éves történetét, betekintést nyújtva a fejlődésébe és a technológiai előrelépésekbe.
Gianluca Costantini az ATM S.p.A-tól az ATM Milano trolibuszrendszer történetéről és fejlődéséről beszélt, amelyet 1933-ban avattak fel, akárcsak budapesti társát, kiemelve olyan kulcsfontosságú elemeket, mint a járműtelepek, az infrastruktúra és a trolibuszflotta jövőbeli kilátásai. Az olyan szélsőséges időjárási események, mint a Milánót idén nyáron sújtó viharok és árvizek, felhívják a figyelmet az éghajlatváltozás hatásaira.
Szedlmajer László a BKV Zrt. részéről betekintést nyújtott a budapesti trolibusz-szolgáltatás történetébe az üzemeltető szemszögéből, a jelenlegi járműparkra, az önvezető Solaris-Skoda trolibuszokra és az önjáró tesztek tapasztalataira összpontosítva.
Wolfgang Backhaus, a trolley:motion elnöke kiemelte a trolibuszok iránti figyelemfelhívás jelentőségét olyan sikeres példák révén, mint a prágai In-Motion Charging eBRT rendszer. Emellett hangsúlyozta a közösségi közlekedés különböző aspektusai (pl. a trolibuszok és az e-mobilitás) közötti szinergiákat.
Arnd Bätzner, az UITP trolibuszbizottságának alelnöke átfogó áttekintést adott a különböző autóbusz-meghajtási módokról, köztük a dízel, az akkumulátoros elektromos busz (BEB), az üzemanyag-hidrogéncellás (FHC), a végállomási/megállóhelyi töltés (Opportunity Charging) és a menet közbeni töltés(In-Motion Charging, IMC). Bemutatta a globális buszvillamosítási stratégiákat, és bemutatta a világ minden tájáról származó sikeres alkalmazásokat.
Ibrahim Diab a TU Delft-től bemutatta az egyenáramú trolibusz-hálózatokat mint fenntartható, többfunkciós és több érdekelt felet érintő elektromos infrastruktúrákat, a jövő trolibuszhálózatára összpontosítva.
Catalin Frangulea-Pastor, a Brassói Metropoliszövezet képviseletében bemutatta a 2018 és 2023 közötti brassói flottafelújítási kezdeményezéseket. Az előadás olyan kulcsfontosságú szempontokat emelt ki, mint például a megújítási projektek finanszírozási lehetőségei ebben az időszakban.
Marcin Wołek és Mikołaj Bartłomiejczyk a Gdanski Egyetemről közös előadást tartott a gdyniai (Lengyelország) trolibuszközlekedés 80 éves múltjáról. A fejlődési szakaszokra, a legfontosabb technológiai szempontokra és a trolibuszok szerepére összpontosítottak Gdynia tágabb értelemben vett közlekedéspolitikájában.
Dr. Németh Zoltán Ádám a Szegedi Közlekedési Társaságtól (SZKT) a szegedi fejlesztésekkel foglalkozott, különös tekintettel a rendszer állapotára és az akkumulátoros, autonóm trolibuszokkal kapcsolatos tapasztalatokra. Bemutatta a trolibuszok és az elektromos buszok összefüggő fejlesztését is.
Az előadások ITT érhetők el.
A napot a BKV trolibusz-telepen tett helyszíni látogatás zárta, ahová a résztvevők egy veterán Ikarus 280T trolibusszal jutottak el. A résztvevőknek lehetőségük volt felfedezni a járműtelepet, a járműkiállítást, és betekintést nyerhettek a trolibuszokban használt akkumulátorokba.
A rendezvényt az Interreg CE4CE projektpartnerek (Szegedi Közlekedési Vállalat, Mobilissimus Kft., trolley:motion) és a BKV Zrt. közösen szervezték.
Éljen sokáig a budapesti trolibusz!
Fotó: BKV Zrt.