A troli90 & fenntartható jövőképe konferencia fénypontjai

A budapesti trolibuszrendszer idén ünnepli fennállásának 90. évfordulóját, ezért november 9-én magyarországi és európai szakértők gyűltek össze Budapesten, hogy megünnepeljék a trolibusz-szolgáltatást, és különböző nézőpontokból megvitassák a fenntartható jövő lehetőségeit.

A nap műhelymunkával kezdődött, ahol bemutatták a Circularity Compass-t - azt a navigációs eszközt, melynek célja, hogy felgyorsítsa a körforgásos gazdaság 10 alapelvének beépítését a közösségi közlekedési ágazatba.

A workshop középpontjában a Circularity Compass önértékelési eszköz állt, amely a tömegközlekedési szolgáltatók és hatóságok számára készült a jelenlegi helyzet felmérésére, a kihívások és lehetőségek átgondolására, valamint a teljesen körforgásos közösségi közlekedési rendszerekre való áttérés lehetséges intézkedéseinek meghatározására. A résztvevők hat anyagblokk (járművek, akkumulátorok, vasúti infrastruktúra, töltőinfrastruktúra, létesítmények, energia) mentén tesztelték az eszköz hatékonyságát, és értékes meglátásokkal szolgáltak a továbbfejlesztéshez.

Ez a workshop kulcsfontosságú eleme volt a szélesebb körű validálási folyamatnak, amely belső és külső értékeléseket és egy 2024 januárjában végrehajtott tesztelést is magában foglal.

A workshopot követően a nap a konferenciával folytatódott. Első előadóként Nemecz Gábor, a BKV Zrt. munkatársa mutatta be a budapesti trolibuszközlekedés 90 éves történetét, betekintést nyújtva a fejlődésébe és a technológiai előrelépésekbe.

Gianluca Costantini az ATM S.p.A-tól az ATM Milano trolibuszrendszer történetéről és fejlődéséről beszélt, amelyet 1933-ban avattak fel, akárcsak budapesti társát, kiemelve olyan kulcsfontosságú elemeket, mint a járműtelepek, az infrastruktúra és a trolibuszflotta jövőbeli kilátásai. Az olyan szélsőséges időjárási események, mint a Milánót idén nyáron sújtó viharok és árvizek, felhívják a figyelmet az éghajlatváltozás hatásaira.

Szedlmajer László a BKV Zrt. részéről betekintést nyújtott a budapesti trolibusz-szolgáltatás történetébe az üzemeltető szemszögéből, a jelenlegi járműparkra, az önvezető Solaris-Skoda trolibuszokra és az önjáró tesztek tapasztalataira összpontosítva.

Wolfgang Backhaus, a trolley:motion elnöke kiemelte a trolibuszok iránti figyelemfelhívás jelentőségét olyan sikeres példák révén, mint a prágai In-Motion Charging eBRT rendszer. Emellett hangsúlyozta a közösségi közlekedés különböző aspektusai (pl. a trolibuszok és az e-mobilitás) közötti szinergiákat. 

Arnd Bätzner, az UITP trolibuszbizottságának alelnöke átfogó áttekintést adott a különböző autóbusz-meghajtási módokról, köztük a dízel, az akkumulátoros elektromos busz (BEB), az üzemanyag-hidrogéncellás (FHC), a végállomási/megállóhelyi töltés (Opportunity Charging) és a menet közbeni töltés(In-Motion Charging, IMC). Bemutatta a globális buszvillamosítási stratégiákat, és bemutatta a világ minden tájáról származó sikeres alkalmazásokat.

Ibrahim Diab a TU Delft-től bemutatta az egyenáramú trolibusz-hálózatokat mint fenntartható, többfunkciós és több érdekelt felet érintő elektromos infrastruktúrákat, a jövő trolibuszhálózatára összpontosítva.

Catalin Frangulea-Pastor, a Brassói Metropoliszövezet képviseletében bemutatta a 2018 és 2023 közötti brassói flottafelújítási kezdeményezéseket. Az előadás olyan kulcsfontosságú szempontokat emelt ki, mint például a megújítási projektek finanszírozási lehetőségei ebben az időszakban.

Marcin Wołek és Mikołaj Bartłomiejczyk a Gdanski Egyetemről közös előadást tartott a gdyniai (Lengyelország) trolibuszközlekedés 80 éves múltjáról. A fejlődési szakaszokra, a legfontosabb technológiai szempontokra és a trolibuszok szerepére összpontosítottak Gdynia tágabb értelemben vett közlekedéspolitikájában.

Dr. Németh Zoltán Ádám a Szegedi Közlekedési Társaságtól (SZKT) a szegedi fejlesztésekkel foglalkozott, különös tekintettel a rendszer állapotára és az akkumulátoros, autonóm trolibuszokkal kapcsolatos tapasztalatokra. Bemutatta a trolibuszok és az elektromos buszok összefüggő fejlesztését is.

Az előadások ITT érhetők el.

 

A napot a BKV trolibusz-telepen tett helyszíni látogatás zárta, ahová a résztvevők egy veterán Ikarus 280T trolibusszal jutottak el. A résztvevőknek lehetőségük volt felfedezni a járműtelepet, a járműkiállítást, és betekintést nyerhettek a trolibuszokban használt akkumulátorokba.

A rendezvényt az Interreg CE4CE projektpartnerek (Szegedi Közlekedési VállalatMobilissimus Kft.trolley:motion) és a BKV Zrt. közösen szervezték.

 

Éljen sokáig a budapesti trolibusz!

 

Fotó: BKV Zrt.

Kapcsolódó projekt(ek): 
Kapcsolódó hír(ek): 
civinet-dunaszerdahely-vezerkep
A Nagyszombati Kerületi Önkormányzat és fejlesztési ügynöksége, a KIRA Dunaszerdahelyen szervezett workshopot a csallóközi térség önkormányzatai számára, ahol – eredetiben vagy tolmácsolással – magyarul tájékozódhattak a kerékpáros közlekedés és keré...
Tovább »

2024. április 30.
Forrás: EIT Urban Mobility
2024. január 17-én és 18-án az Új Európai Bauhaus közösség Barcelonában gyűlt össze. Az évente megrendezett esemény a közösség több érdekeltjét hozza össze, legyen az induló vállalkozás, különböző felhívások nyertes projektjei vagy az Európai Bizotts...
Tovább »

2024. március 07.
Vásárosnamény Városháza
Vásárosnamény városa a településen megjelenő közlekedési problémák kezelése érdekében fenntartható városi mobilitási tervet készít a Mobilissimus szakmai közreműködésével. A fenntartható városi mobilitástervezés az Európai Unió megbízásából kidolgozo...
Tovább »

2024. március 07.