Van Budapesten egy vasútállomás, amely az egyik legforgalmasabb elővárosi vasútvonalon fekszik, mégis alig ismerjük. Naponta közel százötven vonat áll meg, és további félszáz halad át rajta megállás nélkül. Két kerületet érint, szerves kapcsolata viszont igazán egyikkel sincs. Ez Rákospalota-Újpest, a megállt vasúti idő egyik szimbóluma. A fejlesztések az elmúlt évtizedekben rendre elkerülték, ezzel homogén egészet alkot a Nyugati Pályaudvartól Rákosrendezőn és Istvántelken át idáig tartó szakasszal. Lehet-e mindez másképp? Erre kereste a választ az idei Várostervezési Napok.
Nyolcadik alkalommal rendezték meg a BME Zielinski Szilárd Építőmérnöki Szakkollégium Kör-Vas-Út tagozata és a Közlekedésmérnöki Szakkollégium közös szervezésében a VTN-t március 3. és 6. között. A zsűri elnöke Ekés András, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője volt, akit idén már ötödik alkalommal kértek fel a poszt betöltésére. Az idei téma Rákospalota-Újpest vasútállomás és környezetének fejlesztése volt. Hat csapat közel negyven diákja vett részt a versenyen. A különböző karokról érkező diákok, csapatonként együtt gondolkodva, közösen építették fel a koncepciót, válaszokat keresve Észak-Pest és a környező agglomeráció közlekedési problémáira. Kreatív, előremutató, tabudöngető megoldások is születtek, legyen szó akár a 3-as metró folytatásáról vagy a térség villamoshálózatának fejlesztéséről. Ötletes javaslatokat fogalmaztak meg a Rákospalota és Újpest közötti gyalogos és kerékpáros kapcsolatok erősítésére, a kompakt, funkcionális intermodalitás kialakítására, valamint a fejlesztés felértékelő hatására alapozva különböző ingatlanberuházásokra. Minden csapat számolt az M3-as metró folytatásával, akár Káposztásmegyer, akár Rákospalota és az M3-as autópálya bevezető szakasza felé. Ennek megfelelően hangsúlyozódott át a környék villamoshálózata, jellemzően megtartva és észak felé hosszabbítva a 12-est, ezzel felélesztve tetszhalott állapotából.
A legjobb pályaművekben nagyon erős zöldhálózati elemek jelentek meg, mind a harántirányú, Rákospalotát és Újpestet összekötő tengely mentén, mind a vasúti területen. Utóbbi a zöldfolyosó mellett kerékpáros sztárdát is javasolt a belvárostól Rákospalota-Újpestig. A csapatok olyan munkát tettek le a zsűri és a közönség elé, amely igazolta a jó helyszínválasztást: nem korlátozták az előzmények a kreativitást, a vasútállomásra fókuszálva évtizedes közlekedési problémák megoldására tettek javaslatot, miközben messze túlmutatott az eredmény a közlekedésfejlesztésen. Komplex városfejlesztési pályaművek születtek.