Terítéken Rákospalota-Újpest – Várostervezési Napok 2017

Van Budapesten egy vasútállomás, amely az egyik legforgalmasabb elővárosi vasútvonalon fekszik, mégis alig ismerjük. Naponta közel százötven vonat áll meg, és további félszáz halad át rajta megállás nélkül. Két kerületet érint, szerves kapcsolata viszont igazán egyikkel sincs. Ez Rákospalota-Újpest, a megállt vasúti idő egyik szimbóluma. A fejlesztések az elmúlt évtizedekben rendre elkerülték, ezzel homogén egészet alkot a Nyugati Pályaudvartól Rákosrendezőn és Istvántelken át idáig tartó szakasszal. Lehet-e mindez másképp? Erre kereste a választ az idei Várostervezési Napok.

Nyolcadik alkalommal rendezték meg a BME Zielinski Szilárd Építőmérnöki Szakkollégium Kör-Vas-Út tagozata és a Közlekedésmérnöki Szakkollégium közös szervezésében a VTN-t március 3. és 6. között. A zsűri elnöke Ekés András, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője volt, akit idén már ötödik alkalommal kértek fel a poszt betöltésére. Az idei téma Rákospalota-Újpest vasútállomás és környezetének fejlesztése volt. Hat csapat közel negyven diákja vett részt a versenyen. A különböző karokról érkező diákok, csapatonként együtt gondolkodva, közösen építették fel a koncepciót, válaszokat keresve Észak-Pest és a környező agglomeráció közlekedési problémáira. Kreatív, előremutató, tabudöngető megoldások is születtek, legyen szó akár a 3-as metró folytatásáról vagy a térség villamoshálózatának fejlesztéséről. Ötletes javaslatokat fogalmaztak meg a Rákospalota és Újpest közötti gyalogos és kerékpáros kapcsolatok erősítésére, a kompakt, funkcionális intermodalitás kialakítására, valamint a fejlesztés felértékelő hatására alapozva különböző ingatlanberuházásokra. Minden csapat számolt az M3-as metró folytatásával, akár Káposztásmegyer, akár Rákospalota és az M3-as autópálya bevezető szakasza felé. Ennek megfelelően hangsúlyozódott át a környék villamoshálózata, jellemzően megtartva és észak felé hosszabbítva a 12-est, ezzel felélesztve tetszhalott állapotából.

A legjobb pályaművekben nagyon erős zöldhálózati elemek jelentek meg, mind a harántirányú, Rákospalotát és Újpestet összekötő tengely mentén, mind a vasúti területen. Utóbbi a zöldfolyosó mellett kerékpáros sztárdát is javasolt a belvárostól Rákospalota-Újpestig. A csapatok olyan munkát tettek le a zsűri és a közönség elé, amely igazolta a jó helyszínválasztást: nem korlátozták az előzmények a kreativitást, a vasútállomásra fókuszálva évtizedes közlekedési problémák megoldására tettek javaslatot, miközben messze túlmutatott az eredmény a közlekedésfejlesztésen. Komplex városfejlesztési pályaművek születtek.

Megjelent a Magyar CIVINET 26. hírlevele, mely ezen a linken olvasható. A Magyar CIVINET hírlevelére ITT lehet feliratkozni. Aktuális városi közlekedést érintő hírekről és érdekességekről a Magyar CIVINET Facebook oldalán és a Magyar CIVINET Facebook...
Tovább »

2022. május 11.
egri elkerülő
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. közösségi tervezés keretében készítteti el Eger Megyei Jogú Város közlekedésének tehermentesítése érdekében a várost elkerülő közút tanulmánytervét és környezeti hatástanulmányát, a k...
Tovább »

2022. május 10.
sump cycle
2022. május 3-án került megrendezésre Hogyan tervezzük a fenntartható mobilitást? címmel a Magyar CIVINET és az INTERREG Dynaxibility4CE projekt közös online szakmai találkozója. Az esemény két blokkból állt: az első szekcióban a Fenntartható Városi...
Tovább »

2022. május 09.