Ugrás a tartalomra

A SASMob projekt lezárult, de a munkahelyi mobilitást tovább zöldítik Szegeden

2021-11-26

2021. november 10-én megtartották a SASMob projekt (Smart Alliance for Sustainable Mobility – Okos Összefogással a Fenntartható Közlekedésért) zárókonferenciáját hibrid formában. A projekt az elmúlt 4 év alatt sokat tett a szegedi fenntartható munkahelyi mobilitásért. Az egész napos találkozón ezeket az eredményeket osztották meg a partnerek a közönséggel.

A délelőtti kétórás, angol nyelvű kerekasztal-beszélgetés résztvevői voltak:

Fotók: Iványi Ábel

A beszélgetés résztvevői mind fontosnak tartják, hogy nemcsak mint szakemberek, hanem munkáltatóként és magánemberként is a fenntartható mobilitást részesítsék előnyben, hiszen a magas arányú autóhasználat sokban rontja a levegő minőségét és nagyban hozzájárul a dugókhoz is. A bemutatkozó után történeti visszatekintésre került sor: míg régen a munkavállalók a munkahelyükhöz közel laktak (és sok esetben a munkáltató gondoskodott a munkavállaló lakhatásáról), ez később a közlekedési lehetőségek bővülésével fokozatosan megváltozott, majd az 1990-es években, a keleti blokkban történt rendszerváltás következtében tudunk beszélni (egyáltalán) munkahelyi mobilitásról. A munkahely-lakóhely távolságot a koronavírus-járvány sokak számára szinte megszüntette az otthoni munkavégzés elterjedésével.

A beszélgetésen a SASMob projekt hatását is körüljárták: az Önkormányzat és a nagyfoglalkoztatók közötti kapcsolat elmélyült a gyakori kommunikáció és egyeztetések következtében, továbbá a tapasztalatcsere is sok szerepet játszott a projekt folyamán. Nemcsak a nagyfoglalkoztatóknak nagy a felelőssége a széndioxid-lábnyom csökkentésben, hanem az Önkormányzat is sokat tud tenni érte: a jövőben is fognak (pénzügyi) ösztönzőket nyújtani a (SASMob szövetséghez már csatlakozott) munkáltatóknak egy pályázat keretében.

Az is kiderült, hogy az országos szintű szabályozások gyakran nem a fenntartható ösztönzőknek kedveznek, hiszen míg a munkavállalóknak biztosított helyi közösségi közlekedési bérlet után külön adót kell fizetnie a munkáltatónak, az ingyenes parkolás biztosításáért nem kell. Mint megtudtuk, Belgiumban a céges autók 57%-át teszik ki az autóknak, ami túlzottan ösztönzi az autóhasználatot. Ezzel együtt is van ugyanakkor mozgástere a cégeknek: az evosoft Hungary például megnehezítette az ingyenes parkolás adminisztratív feltételeit, ennek hatására 20%-kal csökkent a parkolási igény. A Decathlon képviselője határozottabban lépne fel: szerinte a foglalkoztatóknak nem kellene a nehézségek mögött elbújnia, hanem bele kellene fektetni pénzt, hiszen a multinacionális vállalatoknak ez még így is csekély összeg. Kedvező fejlemény ugyanakkor, hogy elektromos kerékpárflotta vásárláshoz állami támogatást tudnak igényelni a cégek.

Az Önkormányzat felelőssége továbbá, hogy a közösségi közlekedést vonzóbbá tegye, mert jelenleg annak a szerepe alá van becsülve. Amikor szervizbe kerül van az autó vagy defektes lesz a bicikli, a közösségi közlekedéshez fordulunk. Ahhoz viszont, hogy szívesen vegyük igénybe, első osztályú szolgáltatást kell nyújtania: WIFI-vel és légkondicionálóval felszerelt alacsonypadlós járműflottával – állapította meg Nagy Sándor alpolgármester.

Fotók: Iványi Ábel

A délutáni magyar nyelvű előadásokból megismerhettük a projekt eredményeit. A projekt fő célja a fenntartható munkahelyi mobilitás népszerűsítése a hét nagyfoglalkoztató, vagyis a projektben együttműködő partnerek körében. A vállalatok és intézmények ennek értelmében írtak egy mobilitási tervet, melyben megfogalmaztak – a munkavállalók között, a szokásaikról és az attitűdjeikről készített kérdőív alapján – mobilitási intézkedéseket. A mobilitási terv elkészítési folyamatáról és a konkrét intézkedésekről számolt be a projekten átívelően Szabó Noémi, a Mobilissimus településtervező mérnöke. Ezeket a jógyakorlatokat ebben az ingyenesen letölthető kiadványban lehet elolvasni és nézegetni.

A partnerségben résztvevő vállalatok képviselői részletesen is beszéltek ezekről az intézkedésekről. Kónya-Ormándi Anna és Kékes-Szabó Marietta a Pick Zrt. intézkedéseiről számolt be. Kiss Alexa (munkaerő-toborzás vezető a Deutsche Telekom – ITS-nél) a járvány okozta toborzásbeli változásokról és annak munkahelyi mobilitásra gyakorolt hatásairól beszélt. Ezek közé tartozik a Budapest – vidék különbség megszűnése, hiszen már a munkavállalók szinte elvárják az otthoni munkavégzést mint alapfeltételt. Az elkötelezettség csökkenéséről is beszámolt: nagyobb lett a fluktuáció és emiatt gyorsabban növekednek a bérek (bizonyos ágazatokban), így az álláskeresési szokások és ezzel együtt a toborzás is erőteljesen megváltozott (pl. az interjúzás maradt az online térben, többnyire munkaidőben; felértékelődött az egyéni motiváció fontossága stb.). Az új életmódunk egyik nagy hiányossága a szociális élet online térbe való áthelyezése: „erre még senki nem találta fel a spanyolviaszt”. Az evosoft Hungary számára nagyon fontos a fenntarthatóság és a cég sokat is tett ebben a projektben. Többen „influenszerekké” váltak: megjelentek munkavállalóik fényképei a szegedi óriásplakátokon, melyeken az újonnan beszerzett céges e-rollerekkel és kerékpárokkal pózoltak. Ahogy Erdei Ágnes, a szegedi telephely vezetője mondta, a legjobb mobilitás „Ha otthon vagy, nem vagy itt”, hiszen, ha nem közlekedünk, nincs emisszió. Ennek ellenére, amikor nincs veszélyhelyzet, a cégnél fontosnak tartják a személyes kontaktust, ezért a kitűzött cél, hogy átlagosan legalább heti kétszer járjanak be a munkavállalók. Ezt a hozzáállást nem csak a munkáltatók, de a munkavállalók is támogatják – derült ki a Mobilissimus és az SZTE GTK által készített kutatásból, melyet Surányi Ráchel, a Mobilissimus kommunikációs szakértője mutatott be. A kutatás eredményeiről itt olvashatnak bővebben (angolul).

Ahogy a kerekasztal-beszélgetésen elhangzott a közösségi közlekedés fontos szerepe, a délutáni szekcióban az Szegedi Közlekedési Társaságtól Monok Kristóf projektmenedzser számolt be az általuk vállalt intézkedésekről: az infrastrukturális beruházásról, a közroller programról, az új bérletkonstrukcióról és a munkáltatók számára kialakított innovatív mobilitási szolgáltatásokról, melyeket mind a projekt keretében dolgoztak ki, illetve hajtottak végre.

A projektben több cégnél is a Bringázz a munkába! kampánnyal népszerűsítették a kerékpározást. Ezért a konferencián Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub elnökhelyettese is beszélt a szervezet idei eredményeiről (többek közt a workshopokról, ahol SASMob partnerek is részt vettek), melyeket a munkahelyi mobilitás terén értek el. A projekt alvállalkozójaként Szerdahelyi Mátyás, a Creative Elephant Studio ügyvezetője két fontos közlekedési kampány kommunikációjáról mesélt. Ezeket – a vizuális hatás elérése érdekében – érdemes saját szemmel megnézni: az egyik a Köszönjük, hogy környezettudatosan közlekedsz, a másik pedig a Megújul az Oskola utca.

A projektnek nincs vége, csak átalakul. Egyfelől, ahogy Nagy Sándor alpolgármester elmondta, az önkormányzat pénzügyi ösztönzőket fog nyújtani a már csatlakozó munkáltatóknak. Másfelől pedig a Szegedi Tudományegyetemen is tovább él a projekt a Fenntartható mobilitás menedzsment kurzus keretében, melyet Méreiné dr. Berki Boglárka és dr. Mihók Barbara, az egyetem Gazdaságtudományi Karának oktatói tartanak már harmadik éve. Itt a projekt tapasztalatairól számolnak be és párbeszédet biztosítanak az érintettek és az egyetemisták között, ezáltal alkalmazva a szemléletformálás eszközét.

Fotók: szeged.hu

Korábbi híreink:

A koronavírus hatása az aktív és mikromobilitásra

"A megtelt város": SASMob kerekasztal-beszélgetés Szegeden

Reggelivel várta a szegedi bringásokat a SASMob

Helytakarékos közlekedés

Futurecity hackathon Szegeden: ötletek a zöld és okos városért

Új SASMob kiadvány a munkahelyi mobilitástervezésről

Kapcsolódó cikkek

Megjelent a SASMob (Smart Alliance for Sustainable Mobility – Okos Összefogással a Fenntartható Közlekedésért) új kiadványa, mely a Szegeden 2018 óta...

December 8-án online eseményen mutatták be a CIVITAS e-kiadványát, melyben hét város mutatja be mobilitási megoldásait. A kiadványban szereplő...

A koronavírusválság mindannyiunkat ledöntött a lábáról, és mindenki különbözőképpen reagált rá. A SASMOB projekt keretén belül a Mobilissimus és a...

A Magyar CIVINET 2020. szeptember 16-án tartotta meg 17. találkozóját, mely az elmúlt néhány eseményhez hasonlóan a virtuális térben zajlott. A...

A rendszerváltás óta folyamatos és jelentős átalakulás jellemzi Szeged közlekedését. A helyi közösségi közlekedés fokozatosan visszaszorulni látszik...

Szegeden ma már minden ötödik városlakó a környezetbarát kerékpáros közlekedést választja. Egyre többen ülnek reggelente erre az egyszerű, olcsó és...

A SASMob projekt célja, hogy Szeged a közszféra, a vállalkozások és a közlekedési szolgáltatók együttműködésével egy multimodális, inkluzív és...

A SASMob-Szeged projekt a Magyar CIVINET hálózattal közösen szervezett virtuális találkozót 2020. április 28-án „A járvány hatása a munkahelyi...

FutureCity Hackathont rendeztek Szegeden a SASMob projekt keretében 2020. február 27-én. A Szegedi Tudományegyetem Szoftverfejlesztési Tanszéke által...

Megjelent a SASMob projekt munkahelyi mobilitástervezést bemutató kiadványa. A SASMob célja, hogy Szeged a közszféra, a vállalkozások és a közlekedési...

Kapcsolódó projektek

Háttér A városok vannak leginkább kitéve a forgalmi dugók, rossz levegőminőség és magasabb...