Parkolási problémák Szentendrén, a Püspökmajori lakótelepen

Szentendre a NXTLVL Parking INTERREG Central Europe projekt egyik magyar követő városa. A város a Duna mellett fekszik, Budapest közelében, történelmi városközpontja igen sok turistát vonz. Szentendrére nagyon sokan költöztek ki az elmúlt évtizedekben, a város tipikusan fehérgalléros település, lakói Magyarország leggazdagabbjai között vannak. Szintén tipikus a magas motorizáció (hivatalosan 480 jármű/1000 lakos, ennél azonban a céges autók miatt jóval magasabb lehet a valós szám) és a kimondottan erős forgalom. A belvárosban régóta közlekedésileg sikeres, azonban a helyiek által nem kedvelt díjfizetős parkolás működik. A parkolási problémák az elmúlt évtizedben kiléptek a belvárosból és egyre több helyen jelennek meg a mindennapokban a város más részein is.

Tipikusan parkolási problémákkal érintett városrészek Magyarországon a lakótelepek. A 60-as és a 80-as évek között épített lakótelepekhez általában az akkoriban távlatra előrebecsült parkolási igények mintegy felének építettek parkolókat, a többit az igények növekedésével, folyamatosan kívánták megépíteni, erre azonban tömegesen nem került sor pénzhiány miatt, így a lakótelepi parkolási kapacitások legkésőbb a 2000-es évek elejére elfogytak Magyarországon.

Ilyen lakótelep Szentendrén a Püspökmajori lakótelep is. A négyemeletes házakból álló, a kor szokásainak megfelelően számos városi szolgáltatásnak is otthont nyújtó lakótelepen komoly parkolási problémák léptek föl, és ezek miatt jelentős forgalmi problémák is keletkeztek. A vizsgált területen 402 parkolóhely van, azonban az utóbbi időben elfogytak a szabad parkolóhelyek. A lakók által felhozott legplasztikusabb leírás az, hogy nem merik elhagyni autóval a parkolóhelyeket, mert mire visszajönnek, már nem találnak szabad parkolóhelyet. Ráadásul a parkoló autók által elfoglalt helyekért versenyeznek a városi szolgáltatások (például a szemétgyűjtés- és szállítás infrastruktúrája), a gyalogosok igényei és a zöldterületek is. A jelen lévő szolgáltatások (bölcsőde, óvoda, iskola, uszoda) komoly városi forgalmat vonzanak az egyébként is szűkös és elparkolt utcákra, különösen iskolaidőben látványos ez.

Az itt lakók is felismerték, hogy az általuk érzékelt közlekedési problémák gyökere a túlparkolás. A vizsgálatok szerint a területen meghatározóak az itt lakók járművei, amelyek jelentős része azonban nem, vagy csak alig mozog, inkább tárolásról beszélhetünk. A mérések szerint a járművek 24%-a 6-18 óra között meg sem mozdult: ezzel a teljes időbeli parkolási kapacitás 48%-át ők foglalták le. A reggel klasszikus módon munkába elinduló járművek a teljes parkolási igény alig 2%-át (!) tették ki. Az oktatási intézmények miatt reggel és délután jelentős az autós gyermekszállítás, aminek a városban valójában nincs működőképes alternatívája. További fontos parkolási igényt jelentenek az itt dolgozók járművei, amelyek éppen a legfontosabb napközbeni időszakban foglalják el a legjobb helyeket. Az itt lakókat a parkolás mellett kimondottan zavarja az elparkolt utcákon és csomópontokban mindennapos forgalmi zavarok jelenléte, a gyalogos átkelések nem biztonságos volta, továbbá szeretnének több parkolóhelyet, de lehetőleg nem a zöldterületek rovására.

A lakók támogatták a parkolásgazdálkodás különböző megoldásainak bevezetését, felmerült a legforgalmasabb utcaszakaszok egyirányúsításának igénye, a lakótelep szélén egy új, kisebb parkoló építése az itt dolgozóknak és néhány kisebb, kiegészítő megoldás. A lakótelep jelenleg nem díjfizetős és a mai magyar jogszabályok alapján nem is lehet az, mivel ehhez a parkolási igények legalább 20%-ának 2 óránál rövidebbnek kellene lennie, ami csak néhány rövid utcaszakaszon áll fenn, a terület egészén távolról sem.

Végül a lakosság véleményei alapján a legproblémásabb utcaszakaszok egy részén időkorlátos, illetve kizárólagos lakossági parkolás kialakítása jelent meg a koncepcióterven (az előbbi sraffozottan, az utóbbi kockás mintával a rajzon), hangsúlyos és széles körben támogatott megoldás volt a lakótelep déli részén egy kisebb parkoló építése és néhány kisebb forgalomtechnikai beavatkozás. A két forgalmi szempontból legproblémásabb utcaszakasz egyirányúsítása is általánosan támogatott volt, de itt már jóval több ellenérv jelent meg.

A munkában jelenleg társadalmasítás zajlik, az ősz elejére várható elfogadás után részletes tervezés, majd ütemezett bevezetés következik.

Kapcsolódó projekt(ek): 
Esztergom_by_Mobilissimus
Esztergom Megyei Jogú Város Önkormányzata fenntartható városi mobilitási tervet készít a Mobilissimus szakmai közreműködésével. A fenntartható városi mobilitástervezés az Európai Unió megbízásából kidolgozott, az embert – a városlakót – középpontba á...
Tovább »

2024. november 12.
Greenpath_partnermeeting_in_berlin_photo_by_ITL
A GreenPATH projekt partnerség október 14. és 16. között a berlini EUREF Campuson egyeztetett. A helyszín példaként szolgál a megújuló energiára és a fenntartható mobilitásra való átállásban Németországban. A találkozót a projektben részt vevő partne...
Tovább »

2024. november 07.
Zöld
2024. október 17-én, a „Minden fát a maga gyümölcséről ismernek meg” című hibrid konferencián került sor a Katolikus Pedagógiai Intézet (KaPI) és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) megbízásából a katolikus oktatási intézmények számára kidolgozo...
Tovább »

2024. október 24.