Önálló közlekedés látássérültként – tematikus séta Törökőrön

Vakokkal sétáltunk Törökőrön, hogy megtudjuk, milyen akadályokba ütközik – gyakran szó szerint! – egy látássérült a mindennapi közlekedés során. Nos, annyit előre elárulhatunk, hogy a jegyzetfüzeteink hamar beteltek.

A kis csapat az indulástól alig 200 méterre, a Mexikói út -Thököly út kereszteződésénél állt meg először, ahol a kanyarodást gátló, a gyalogosokat védő betonelemekre hívták fel a figyelmet vezetőink. Kiderült, hogy ami a látóknak biztonságot ad, egy látássérült számára inkább megtévesztő. Ők ugyanis a járdaszegélyek alapján tájékozódnak, a betonelemek nem nyújtanak elég információt a biztonságos átkeléshez. A jó és biztonságos megoldás megfelelő jelzésekkel ellátott lámpás zebra lenne.

A Francia út járdaszegélyéből kijáró macskakövek is veszélyesek lehetnek azoknak, akik nem látnak jól, de ez az idősebbek, nehezen közlekedők számára is probléma, akárcsak a járdákra sok más helyen is jellemző töredezettség, bukkanók. A feladat egyértelmű, a járdák, szegélyek javítása, akadálymentesítése, megfelelő jelzésekkel való ellátása.

Sétánk következő megállóhelye Zugló vasútállomása volt, ahol az általános gondokon túl, a vakok számára fontos, fehér bottal érzékelhető vezetősávok hiánya okoz veszélyt. Különösen problémás ez a peron szélén, ahol a biztonsági sávot csak egy festett fehér vonal jelzi, itt életvédelmi kérdés lenne a taktilis jelek (a járdán elhelyezett térbeli mintázatok, pl. szabályos kis dudorok, csíkok) alkalmazása.

A séta során kiderült, hogy a buszmegállók megközelítését is nagyban segítené a járdákon elhelyezett vezetősáv, ami a buszok első ajtajához tudná navigálni a látásukban korlátozottakat.

Átérezhettük azt is, milyen kellemetlenséget, sőt balesetveszélyt jelentenek a járdák közepére kihelyezett, az autók felhajtását akadályozó karók és a reklámcélú megállítótáblák.

Egy kis empátiával megérthető, miért lenne fontos a hibák javítása, de hogy még élőbb legyen a dolog, ki is próbálhattuk, milyen bekötött szemmel, fehér bottal róni az utcákat. Nem könnyű.

Egy apró fejleményt azonban közösen könyvelhettünk el: a buszmegálló melletti járdán álló postaláda, ami sok korábbi ütközés forrása volt, kikerült a gyalogos útvonalról. Egy fokkal könnyebb lett közlekedni.

A január 18-ai tematikus séta a SUNRISE projekt szakmai programjának része volt. A további eseményekről a Mizuglónk facebook oldalán és a mizuglonk.hu oldalon adunk hírt.

A sétáért és a sok segítő információért köszönet Kroll Zsuzsannának és Tillmann Zsoltnak, akik végigkalauzoltak minket!

Forrás: MIZUglónk

Kapcsolódó projekt: 
A POLIS Hálózat éves konferenciáján, Brüsszelben mutatkozott be a ZERGE, Zalaegerszeg igényvezérelt kisbuszos szolgáltatása. Az előkészítésről, kihívásokról és az első hetek tapasztalatairól Ekés András, a Mobilissimus ügyvezetője tartott előadást. A...
Tovább »

2019. november 27.
A Jazzy Rádió reggeli műsorában (a Millásreggeliben) Ekés András, a Mobilissimus ügyvezetője arról beszélt, hogy Budapesten és környékén a növekvő motorizáció mellett jóval nagyobb a kereslet, mint amit a közúthálózat elbír, és nem lehet cél fenntart...
Tovább »

2019. november 25.
A 2019. november 6-án reggel 10-kor tartott sajtótájékoztató után útjára indult az első igényvezérelt kisbusz Zalaegerszegen, a ZERGE. A ZERGE buszok elindításának célja, hogy olyan területeken is elérhető legyen a közösségi közlekedés, ahol a közelb...
Tovább »

2019. november 06.