Mobilitási szegénység - kimondatlanul, de mindenütt jelen van

A Mobilissimus az Európai Éghajlatvédelmi Alapítvánnyal együttműködve a mobilitási szegénység egyre növekvő problémáját közelítette meg - ezt a fogalmat gyakran figyelmen kívül hagyják mind a városi mobilitással foglalkozó szakemberek, mind a lakosság. A mobilitási szegénység, amely a nem megfelelő közlekedési lehetőségek miatt korlátozza az alapvető szolgáltatásokhoz való hozzáférést, a mindennapi életre is hatással van az elszalasztott lehetőségek, például az oktatás, a foglalkoztatás és az egészségügyi ellátások területén.

A mobilitási szegénység olyan rejtett akadályt jelent, amely az alapvető célállomások vagy szolgáltatások korlátozott elérhetőségéhez vezet, és amelyet a megfelelő közlekedési lehetőségek hiánya okoz; a leggyakoribbak a fizikai akadályok (akár a jelenlegi infrastruktúra által okozott akadályok, akár a járművek fizikai hozzáférhetősége), a rossz menetrendek és utastájékoztatás, a magas költségek és az útvonalak hiányosságai. Mindezek számtalan elszalasztott lehetőséghez vezetnek, kezdve az iskolába járástól vagy a társadalmi és kulturális tevékenységekbe való bekapcsolódás elmaradásán át, az orvosi rendelések elmulasztásáig, és a megfelelőbb munkahely elérésének lehetetlenségéig.

 

Ezekhez a viszonylag könnyen megfigyelhető tünetekhez a szakember hozzáadhatja az olyan problémákat, mint a közösségi közlekedés járatain, megállóiban tapasztalható diszkrimináció, a biztonságos infrastruktúra hiánya a kiszolgáltatott úthasználók, például a kerékpárt választók számára, vagy a jegyrendszer integrációjának hiánya a szolgáltatók és a helyi hatóságok között - mindezek a személygépkocsi-használattól való függőség növekedéséhez vezet. De nem mindenki vezethet vagy engedhet meg magának autót, és általában ennek üzemeltetése drágább is, mint más alternatívák használata; mégis, gyakran a társadalmi normák középpontjában az autóval való közlekedés áll.

„Péter (40) sok időt tölt a miskolci gyárba való munkába járással, mivel a cége által szerződött buszjárat 04:10-kor várja a dolgozókat Encs központjában, így neki 03:15-03:30 körül gyalog vagy kerékpárral kell elindulnia, hogy elérje a buszt és 06:00-kor megkezdje a műszakját Miskolcon. Hasonlóan a reggeli közel 2 órás buszozáshoz, a 12 órás műszak után a dolgozók 18:00 körül szállnak vissza a buszra, hogy 19:30 körül hazaérjenek.”

Ennek érdekében a csoport széles körű kutatást végzett Magyarországon és Romániában, beleértve helyszínbejárásokat, szakértői interjúkat, fókuszcsoportokat és online felmérést. Ezek az erőfeszítések rávilágítottak az érintett közösségek küzdelmeire, például az idősekre, akiknek nehézségeik vannak a vonatközlekedés használatával, és a diákokra, akik a rossz közlekedés miatt nem tudják folytatni tanulmányaikat.

 

A Mobilissimus egy olyan digitális eszközt is kifejlesztett, amely a helyi közlekedési adatokat értékeli, hogy megvalósítható ajánlásokat hozzon létre. Ez az eszköz kiindulópontként szolgál a helyi hatóságok és a közlekedési szolgáltatók számára a mobilitási szegénység elleni stratégiák kialakításához.

A figyelemfelkeltés érdekében az eredményeket többnyelvű digitális anyagokon keresztül terjesztettük, amelynek célja a politikai döntéshozók, aktivisták és a nyilvánosság bevonása volt. A kezdeményezés cselekvésre való felhívásként szolgál, arra ösztönözve az érintetteket, hogy javítsák a közlekedési szolgáltatásokat és csökkentsék a személygépkocsiktól való függőséget egy befogadóbb és elérhetőbb közösség érdekében.

A munkánkról szívesen folytatunk szakmai párbeszédet, és örömmel fogadjuk, ha lehetőségünk nyílik az eredményeink megosztására szakmai rendezvényeken, workshopokon.

mobility_poverty_001
dream_pace_bkk_hir_001
Változtatás nélkül osztjuk meg projektpartnerünk, a BKK hírét az Interreg Central Europe által finanszírozott Dream_Pace ​projektben, amelynek célja a közösségi közlekedési hálózatok elérhetőségének javítása, igényvezérelt közlekedési megoldások stra...
Tovább »

2024. október 10.
vasarosnameny_sump_tarsadalmasitas_001
Vásárosnamény város fenntartható városi mobilitási tervet készít, melynek célja az életminőség javítása, a környezetkímélő, fenntartható városi közlekedés irányába történő elmozdulás. A tervezés során Vásárosnamény Város Önkormányzata és a terv kidol...
Tovább »

2024. október 09.
mobility_poverty_001
A Mobilissimus az Európai Éghajlatvédelmi Alapítvánnyal együttműködve a mobilitási szegénység egyre növekvő problémáját közelítette meg - ezt a fogalmat gyakran figyelmen kívül hagyják mind a városi mobilitással foglalkozó szakemberek, mind a lakossá...
Tovább »

2024. szeptember 13.