Mátészalka SUMP II.: Helyünk a világban

Mátészalka Magyarország északkeleti részének fontos városa, amely központi szerepet játszik a terület városhálózatában. A város jelentős távolságra esik a nagyobb központoktól: a megyeszékhely Nyíregyháza 52 km-re nyugatra, a gyorsan fejlődő Debrecen 77 km-re délnyugatra, a határon túli Szatmárnémeti pedig 51 km-re délkeletre található. A város Budapesttől való közúti távolsága 276 km. 50 kilométeren belül 3 határátkelőhely is elérhető: Beregsurány (Ukrajna), Csengersima és Vállaj (Románia).

A városon két országos főút halad keresztül, a Csengersimát az M3 autópályával összekötő 49. sz. főút és a Debrecent Mátészalkával összekötő 471. sz. főút. A város elérhetőségében és gazdasági sikerességében kiemelt szerepe van, hogy az M3-as autópálya 8 km-re található. Az autópálya közvetlen összeköttetést biztosít a megyeszékhely, a főváros, az ország többi része és Nyugat-Európa felé, valamint északkeleti irányban Vásárosnamény és az ukrán határ felé is. A város számára a legjelentősebb vasúti kapcsolat a debreceni, a legfontosabb autóbuszos kapcsolat pedig a nyíregyházi. A közösségi közlekedés helyzetét külön cikkben mutatjuk majd be.

Mátészalkán jelenleg áthalad az Észak-Erdélyt Magyarországgal és Nyugat-Európával összekötő nemzetközi tranzitútvonal, illetve a fehérgyarmati és a csengeri járások települései is Mátészalkán keresztül kapcsolódnak be a megye és az ország vérkeringésébe. Mátészalkát erősen vonzza Nyíregyháza és Debrecen, kevésbé erős a kapcsolat Szatmárnémetihez, Nagykárolyhoz és a Mátészalkához hasonló helyzetű Vásárosnaményhoz. Mátészalka vonzáskörzete igen jelentős: közel 60 000 lakosa van a járásnak, a város pedig erős vonzást gyakorol Fehérgyarmat és Csenger városaira és térségeire.

A városon áthaladó tranzitforgalomból különösen a kamionok okoznak sok problémát. Az M49-es autóút első, az M3 autópályától Ököritófülpösig tartó szakaszának megépítése jelentős mértékben csökkentené a városon áthaladó forgalmat, ezzel módot adva a városi közlekedési rendszer teljes újragondolására.

Korábbi cikkeink Mátészalka fenntartható mobilitási tervéről: 

MÁTÉSZALKA SUMP I.: A JÖVŐ ÚTJAI

Mátészalka térségi kapcsolatai
Esztergom_by_Mobilissimus
Esztergom Megyei Jogú Város Önkormányzata fenntartható városi mobilitási tervet készít a Mobilissimus szakmai közreműködésével. A fenntartható városi mobilitástervezés az Európai Unió megbízásából kidolgozott, az embert – a városlakót – középpontba á...
Tovább »

2024. november 12.
Greenpath_partnermeeting_in_berlin_photo_by_ITL
A GreenPATH projekt partnerség október 14. és 16. között a berlini EUREF Campuson egyeztetett. A helyszín példaként szolgál a megújuló energiára és a fenntartható mobilitásra való átállásban Németországban. A találkozót a projektben részt vevő partne...
Tovább »

2024. november 07.
Zöld
2024. október 17-én, a „Minden fát a maga gyümölcséről ismernek meg” című hibrid konferencián került sor a Katolikus Pedagógiai Intézet (KaPI) és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) megbízásából a katolikus oktatási intézmények számára kidolgozo...
Tovább »

2024. október 24.