Közösségi tervezési esemény a Budafoki út lehetséges kialakításáról

A Budafoki út megújításához szükséges döntés-előkészítő tanulmányt a BKK Zrt. megbízásából az Értékterv Kft. és a Mobilissimus Kft. készíti közösségi tervezés keretében.

A problémafeltárás és adatfelvételek eredményei alapján kidolgoztuk a koncepcionális fejlesztési változatokat, melyek véleményezésére most nyílik lehetőség.

A fejlesztési lehetőségek

A Budafoki út szerepét alapvetően a belső szakaszának kialakítása határozza meg, ezért először a Szent Gellért tér – Karinthy Frigyes út közötti szakasz fejlesztésének lehetőségeit vizsgáltuk. A lehetséges műszaki tartalom kialakítása során kiemelten fontos cél az egészséges környezet, a minél magasabb szintű közlekedésbiztonság és a közösségi közlekedés zavartalanságának biztosítása.

A rendelkezésre álló keresztmetszeti szélesség nem teszi lehetővé minden elvárt funkció kielégítését, így a vizsgálatok célja egy, a közösség egésze szempontjából hasznos kompromisszumos változat meghatározása.

A Budafoki út jelenlegi elrendezése a teljes keresztmetszetet kihasználja, szabad fejlesztési terület nem áll rendelkezésre. Érdemi fejlesztés csak akkor történhet, ha a jelenlegi funkciók legalább egyikét megszűntetjük, azaz ha a forgalmi sávok számát egyirányúsítással – legalább szakaszosan – csökkentjük, és így szabadítunk fel területeket a közterület fejlesztésére.

Javasolt kialakítás

Tervezői javaslatunk, hogy a Budafoki út ne töltsön be közlekedéshálózati szerepet, azaz – a buszközlekedés és célforgalom kivételével – kerüljön kizárásra az átmenő gépjárműforgalom.

A forgalmi rend kialakításának alapját az egymással ellentétes irányba történő egyirányúsítás adja. Ezzel biztosítható az átmenőforgalom teljes kizárása azzal, hogy továbbra is minden terület elérhető marad. A parkoló helyek száma érdemben nem változik. A buszközlekedés a városközpont irányában a Budafoki út – Zenta utca – Bartók Béla út útvonalon halad, Nagytétény felé a Budafoki úton marad.

A csökkenő sebesség és az alacsony forgalom lehetővé teszi, hogy a kerékpárosok a közúti forgalommal részben közös felületen közlekedjenek.

A Szent Gellért tértől a Zenta utcáig, illetve a Bertalan Lajos utcától a Lágymányosi utcáig a gépjárműforgalom számára csak egyetlen forgalmi sáv áll majd rendelkezésre, így ezeken a szakaszokon jelentősen megnő a gyalogosok számára rendelkezésre álló felületek nagysága és minősége. A többi szakaszon is nő a járdák szélessége, és a közterületek zöld elemekkel egészíthetők ki.

További lehetőségek

Felmerülhet, hogy a Budafoki út egyik irányban átjárható marad, ebben az esetben a forgalom összességében csökken, azonban így korlátozottan van lehetőség a közterületek, illetve a gyalogos és kerékpáros közlekedés fejlesztésére.

Ha a két forgalmi irány továbbra is megmarad a Budafoki úton, akkor érdemi fejlesztésre nincs lehetőség, nem változik a forgalmi terhelés és az általa okozott levegő- és zajszennyezés, a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételei csak minimálisan javulhatnak: megújulhatnak a burkolatok, a csomópontok, a gyalogátkelőhelyek kialakítása.

A véleményezés lehetőségei

A www.budafokiut.hu honlapon egy hosszabb összefoglaló is elérhető a változatok részletesebb elemzéséről.

A fejlesztési változatokról, a kialakítás lehetséges részleteiről egy közösségi tervezési rendezvény keretében fogunk beszámolni, amelynek időpontja: 2019.04.04. 17:00-19:00, helyszíne: Kortárs Építészeti Központ, Bartók Béla út 10-12.

Interneten a BKK Zrt. által indított társadalmi egyeztetés keretében mondhatja el véleményét a https://bkk.hu/tomegkozlekedes/tarsadalmi-egyeztetes honlapon.

Várjuk véleményét!

Forrás: EIT Urban Mobility
2024. január 17-én és 18-án az Új Európai Bauhaus közösség Barcelonában gyűlt össze. Az évente megrendezett esemény a közösség több érdekeltjét hozza össze, legyen az induló vállalkozás, különböző felhívások nyertes projektjei vagy az Európai Bizotts...
Tovább »

2024. március 07.
Vásárosnamény Városháza
Vásárosnamény városa a településen megjelenő közlekedési problémák kezelése érdekében fenntartható városi mobilitási tervet készít a Mobilissimus szakmai közreműködésével. A fenntartható városi mobilitástervezés az Európai Unió megbízásából kidolgozo...
Tovább »

2024. március 07.
Civinet_27_borito
A Magyar CIVINET Forgalomcsillapítás és közterületek újraosztása témában rendezett szakmai találkozót 2024. február 15-én Budapesten, a Griffsoft támogatásával, a házigazda pedig Budapest Főváros VIII. kerület Józsefváros Önkormányzata volt, a H13 In...
Tovább »

2024. február 29.