Közösségi tervezési esemény a Budafoki út lehetséges kialakításáról

A Budafoki út megújításához szükséges döntés-előkészítő tanulmányt a BKK Zrt. megbízásából az Értékterv Kft. és a Mobilissimus Kft. készíti közösségi tervezés keretében.

A problémafeltárás és adatfelvételek eredményei alapján kidolgoztuk a koncepcionális fejlesztési változatokat, melyek véleményezésére most nyílik lehetőség.

A fejlesztési lehetőségek

A Budafoki út szerepét alapvetően a belső szakaszának kialakítása határozza meg, ezért először a Szent Gellért tér – Karinthy Frigyes út közötti szakasz fejlesztésének lehetőségeit vizsgáltuk. A lehetséges műszaki tartalom kialakítása során kiemelten fontos cél az egészséges környezet, a minél magasabb szintű közlekedésbiztonság és a közösségi közlekedés zavartalanságának biztosítása.

A rendelkezésre álló keresztmetszeti szélesség nem teszi lehetővé minden elvárt funkció kielégítését, így a vizsgálatok célja egy, a közösség egésze szempontjából hasznos kompromisszumos változat meghatározása.

A Budafoki út jelenlegi elrendezése a teljes keresztmetszetet kihasználja, szabad fejlesztési terület nem áll rendelkezésre. Érdemi fejlesztés csak akkor történhet, ha a jelenlegi funkciók legalább egyikét megszűntetjük, azaz ha a forgalmi sávok számát egyirányúsítással – legalább szakaszosan – csökkentjük, és így szabadítunk fel területeket a közterület fejlesztésére.

Javasolt kialakítás

Tervezői javaslatunk, hogy a Budafoki út ne töltsön be közlekedéshálózati szerepet, azaz – a buszközlekedés és célforgalom kivételével – kerüljön kizárásra az átmenő gépjárműforgalom.

A forgalmi rend kialakításának alapját az egymással ellentétes irányba történő egyirányúsítás adja. Ezzel biztosítható az átmenőforgalom teljes kizárása azzal, hogy továbbra is minden terület elérhető marad. A parkoló helyek száma érdemben nem változik. A buszközlekedés a városközpont irányában a Budafoki út – Zenta utca – Bartók Béla út útvonalon halad, Nagytétény felé a Budafoki úton marad.

A csökkenő sebesség és az alacsony forgalom lehetővé teszi, hogy a kerékpárosok a közúti forgalommal részben közös felületen közlekedjenek.

A Szent Gellért tértől a Zenta utcáig, illetve a Bertalan Lajos utcától a Lágymányosi utcáig a gépjárműforgalom számára csak egyetlen forgalmi sáv áll majd rendelkezésre, így ezeken a szakaszokon jelentősen megnő a gyalogosok számára rendelkezésre álló felületek nagysága és minősége. A többi szakaszon is nő a járdák szélessége, és a közterületek zöld elemekkel egészíthetők ki.

További lehetőségek

Felmerülhet, hogy a Budafoki út egyik irányban átjárható marad, ebben az esetben a forgalom összességében csökken, azonban így korlátozottan van lehetőség a közterületek, illetve a gyalogos és kerékpáros közlekedés fejlesztésére.

Ha a két forgalmi irány továbbra is megmarad a Budafoki úton, akkor érdemi fejlesztésre nincs lehetőség, nem változik a forgalmi terhelés és az általa okozott levegő- és zajszennyezés, a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételei csak minimálisan javulhatnak: megújulhatnak a burkolatok, a csomópontok, a gyalogátkelőhelyek kialakítása.

A véleményezés lehetőségei

A www.budafokiut.hu honlapon egy hosszabb összefoglaló is elérhető a változatok részletesebb elemzéséről.

A fejlesztési változatokról, a kialakítás lehetséges részleteiről egy közösségi tervezési rendezvény keretében fogunk beszámolni, amelynek időpontja: 2019.04.04. 17:00-19:00, helyszíne: Kortárs Építészeti Központ, Bartók Béla út 10-12.

Interneten a BKK Zrt. által indított társadalmi egyeztetés keretében mondhatja el véleményét a https://bkk.hu/tomegkozlekedes/tarsadalmi-egyeztetes honlapon.

Várjuk véleményét!

A CIVITAS Forum 2019 konferencián, Grazban Szabó Noémi (Mobilissimus) és Ralf Brand (Rupprecht Consult) közös előadásban mutatta be a Horizont 2020 program keretében megvalósuló SUNRISE projektet, melynek témája a városrészi szintű mobilitástervezés...
Tovább »

2019. október 04.
Ekés András, a Mobilissimus ügyvezetője a turizmus és a közösségi közlekedés kapcsolatairól beszélt az idei CIVITAS Forumon, Grazban. Számos európai példán keresztül mutatta be a két szektor közötti kapcsolatokat és kapcsolathiányokat. Rámutatott arr...
Tovább »

2019. október 03.
A Bécs-schwechati nemzetközi repülőtér adott otthont a LAiRA (Landside Airport Accessibility) Interreg Central Europe projektünk szakmai tréningjének, mely témája a repülőterekhez, mint mobilitási csomópontokhoz kapcsolódó szemléletformálás és a már...
Tovább »

2019. október 02.