Közlekedés és városfejlesztés a következő évtizedben

2016. május 12-én, csütörtök délután került sor a Magyar Urbanisztikai Társaság (MUT) 50 éves évfordulója alkalmából szervezett, a közlekedés és városfejlesztés perspektíváiról szóló rendezvényre. A három meghívott előadó és beszélgetőpartner Csiszár Csaba – a BME KJK docense, Ekés András – a Mobilissimus Kft. ügyvezetője és Vitézy Dávid – a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója volt.

Három különböző szemszögből, mégis sok szempontból hasonló tartalommal és megközelítésben vázoltuk fel, hogy melyek Budapest közlekedésének legfontosabb szakmai kihívásai. Kísért-e a múlt, és ha igen, hogyan és mit tehet a tervező szakma, hogy elkerülhetőek legyenek a már ismert zsákutcák. Feszegettük a tervezői felelősséget, az integrációval szemben szokásjogokon és elszigeteltségen alapuló közlekedési rendszereink miértjeit, a fellángoló kerékpáros és közösségi közlekedésről szóló, kevéssé előremutató viták valódi okait, és mindazon elemeket, amelyek ma tematizálják és pozícionálják a fővárosi közlekedésről alkotott képünket.

Budapest közlekedési rendszeréről mindhárman mint fejlesztendő értékről beszéltünk, felhívva a figyelmet arra, hogy a várossal kapcsolatos döntések évtizedekre meghatározzák a jövő generációk mobilitási környezetét. Az ebben érzett felelősségünk, a korábbi hibákból való tanulás igénye, valamint az új technológiák iránti innovációs és adaptációs képesség elengedhetetlen a fejlődéshez. Nem csak bennünk kell, hogy jelen legyen, hanem mindazokban, akik a köz-, a magán- vagy a civilszféra részéről valamilyen kapcsolatban állnak a főváros közlekedési rendszerével. Kiemeltük, hogy a város- és közlekedésfejlesztés nem egymástól független, hanem egymást szinergikusan erősítő tevékenységek kell, hogy legyenek, amelyek során a városhatár nem képezhet sem fizikai, sem adminisztratív városfalat.

Szinte mindannyiunknak van víziója arról, hogy milyen Budapesten szeretnénk élni. Sok szó esett ennek a jövőképnek a megvalósulásához szükséges feladatokról, a néha ezzel szemben ható aktuális vitákról és elszalasztott lehetőségekről. Jó volt látni a lelkesedést, a tenni akarást, a megoldáskeresés iránti termékeny gondolatokat.

Az eseményen elhangzottakat így foglalta össze az Index.

Köszönjük a MUT-nak és Kocsis János Balázsnak a szervezést, a közönségnek az aktív részvételt!

Megjelent a Magyar CIVINET 26. hírlevele, mely ezen a linken olvasható. A Magyar CIVINET hírlevelére ITT lehet feliratkozni. Aktuális városi közlekedést érintő hírekről és érdekességekről a Magyar CIVINET Facebook oldalán és a Magyar CIVINET Facebook...
Tovább »

2022. május 11.
egri elkerülő
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. közösségi tervezés keretében készítteti el Eger Megyei Jogú Város közlekedésének tehermentesítése érdekében a várost elkerülő közút tanulmánytervét és környezeti hatástanulmányát, a k...
Tovább »

2022. május 10.
sump cycle
2022. május 3-án került megrendezésre Hogyan tervezzük a fenntartható mobilitást? címmel a Magyar CIVINET és az INTERREG Dynaxibility4CE projekt közös online szakmai találkozója. Az esemény két blokkból állt: az első szekcióban a Fenntartható Városi...
Tovább »

2022. május 09.