Közlekedés és városfejlesztés a következő évtizedben

2016. május 12-én, csütörtök délután került sor a Magyar Urbanisztikai Társaság (MUT) 50 éves évfordulója alkalmából szervezett, a közlekedés és városfejlesztés perspektíváiról szóló rendezvényre. A három meghívott előadó és beszélgetőpartner Csiszár Csaba – a BME KJK docense, Ekés András – a Mobilissimus Kft. ügyvezetője és Vitézy Dávid – a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója volt.

Három különböző szemszögből, mégis sok szempontból hasonló tartalommal és megközelítésben vázoltuk fel, hogy melyek Budapest közlekedésének legfontosabb szakmai kihívásai. Kísért-e a múlt, és ha igen, hogyan és mit tehet a tervező szakma, hogy elkerülhetőek legyenek a már ismert zsákutcák. Feszegettük a tervezői felelősséget, az integrációval szemben szokásjogokon és elszigeteltségen alapuló közlekedési rendszereink miértjeit, a fellángoló kerékpáros és közösségi közlekedésről szóló, kevéssé előremutató viták valódi okait, és mindazon elemeket, amelyek ma tematizálják és pozícionálják a fővárosi közlekedésről alkotott képünket.

Budapest közlekedési rendszeréről mindhárman mint fejlesztendő értékről beszéltünk, felhívva a figyelmet arra, hogy a várossal kapcsolatos döntések évtizedekre meghatározzák a jövő generációk mobilitási környezetét. Az ebben érzett felelősségünk, a korábbi hibákból való tanulás igénye, valamint az új technológiák iránti innovációs és adaptációs képesség elengedhetetlen a fejlődéshez. Nem csak bennünk kell, hogy jelen legyen, hanem mindazokban, akik a köz-, a magán- vagy a civilszféra részéről valamilyen kapcsolatban állnak a főváros közlekedési rendszerével. Kiemeltük, hogy a város- és közlekedésfejlesztés nem egymástól független, hanem egymást szinergikusan erősítő tevékenységek kell, hogy legyenek, amelyek során a városhatár nem képezhet sem fizikai, sem adminisztratív városfalat.

Szinte mindannyiunknak van víziója arról, hogy milyen Budapesten szeretnénk élni. Sok szó esett ennek a jövőképnek a megvalósulásához szükséges feladatokról, a néha ezzel szemben ható aktuális vitákról és elszalasztott lehetőségekről. Jó volt látni a lelkesedést, a tenni akarást, a megoldáskeresés iránti termékeny gondolatokat.

Az eseményen elhangzottakat így foglalta össze az Index.

Köszönjük a MUT-nak és Kocsis János Balázsnak a szervezést, a közönségnek az aktív részvételt!

A POLIS Hálózat éves konferenciáján, Brüsszelben mutatkozott be a ZERGE, Zalaegerszeg igényvezérelt kisbuszos szolgáltatása. Az előkészítésről, kihívásokról és az első hetek tapasztalatairól Ekés András, a Mobilissimus ügyvezetője tartott előadást. A...
Tovább »

2019. november 27.
A Jazzy Rádió reggeli műsorában (a Millásreggeliben) Ekés András, a Mobilissimus ügyvezetője arról beszélt, hogy Budapesten és környékén a növekvő motorizáció mellett jóval nagyobb a kereslet, mint amit a közúthálózat elbír, és nem lehet cél fenntart...
Tovább »

2019. november 25.
A 2019. november 6-án reggel 10-kor tartott sajtótájékoztató után útjára indult az első igényvezérelt kisbusz Zalaegerszegen, a ZERGE. A ZERGE buszok elindításának célja, hogy olyan területeken is elérhető legyen a közösségi közlekedés, ahol a közelb...
Tovább »

2019. november 06.