Keleti pályaudvar az idei Várostervezési Napokon

Budapest főpályaudvara ma az a hely, amely az utazások lehangolóan kényszerű kezdő- vagy végpontja, ahonnan a vonat érkezése után a lehető leggyorsabban szeretnénk eljönni. Kevéssé vonzó a városi árakat is felülről támadó, folpackba csomagolt sonkás zsömle, a kétes pénzváltók világa, de az épület megkopott pompája a megkopott szerelvényekkel sem késztet még minket további maradásra. A Keleti a felújítottan is szegényes Baross tér tátongó kapuja, egyben Budapest és az ország kapuja is, mely lehetne a város a vasút együttélésének elragadó példája, mint Bécstől Berlinen át Strasbourgig oly sok európai pályaudvar, ahol a közterületek, a közlekedési és közösségi funkciók nem törnek meg az épület bejáratánál, hanem egymás szerves részei kint és bent is.

Az idei Várostervezési Napok alkalmával az építész-, az építő-, a közlekedésmérnök és a tájépítész hallgatóknak a Keleti pályaudvart kellett kézbe venni, és egy hétvége alatt mindazt megtenni, amit a város- és közlekedésfejlesztő szakma az elmúlt sok évtized során sikeresen nem tudott. Álmokban és ötletekben nem volt hiány, az öt csapat mindegyike más- és más módon közelítette meg a Keleti újragondolását. Az ötletek messze kiléptek a pályaudvar csarnokából, a legtöbb csoport a városi közlekedési és országos vasúti kontextusba helyezte az elképzeléseit, és magas közterületi minőséget tervezett a Keleti környékének. A vasúti funkciók egy részét kitelepítve értékes ingatlan- és közterületfejlesztést indítottak el, miközben az S-Bahn hálózat terveit leporolva és a Déli – Nyugati alagút ötletét felkarolva teljesen átszabták az elővárosi és a távolsági vasúti közlekedést, újrapozícionálva a Keletit is. A pályázók jelentős része európai léptékben is értékelhető, funkciógazdag Keleti pályaudvart alkotott meg, figyelve a következő évtizedek főbb mobilitási trendjeire és az urbanisztikai, közterületi, zöldfelületi kihívásokra. 

A pályázatok értékelését és elbírálását a zsűri részéről Dr. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, Horváth Róbert, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. ügyvezető igazgatója, Keszthelyi Tibor, a Főmterv Zrt. elnök-vezérigazgatója, Nyul Zoltán, a BKK Zrt. stratégiai és innovációs igazgatója, Dr. Orosz Csaba, a BME Út- és Vasútépítési Tanszékének docense, Perjés Tamás, a Trenecon Kft. műszaki igazgatója és Varga Imre, a BME Urbanisztikai tanszékének munkatársa mellett Ekés András, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője segítette.

Gratulálunk az ötletekhez és az elért helyezésekhez!

A fenntartható városi mobilitástervezés az Európai Unió városi közlekedéstervezési koncepciója. A fenntartható városi mobilitási tervek (Sustainable Urban Mobility Plan – SUMP) kidolgozására vonatkozó első útmutató 2013-ban jelent meg, és azóta bőség...
Tovább »

2021. január 04.
December 8-án online eseményen mutatták be a CIVITAS e-kiadványát, melyben hét város mutatja be mobilitási megoldásait.  A kiadványban szereplő esettanulmányok között Pozsony, Madrid, Helsinki, Aachen, Rethymno és Szarajevó mellett Szeged is szerepel...
Tovább »

2020. december 10.
Elérhető a Városi Közlekedés online különszáma, melyben kollégáink, Ekés András és Surányi Ráchel cikke is megtalálható.   „A városi közlekedés a járványnak éppúgy elszenvedője volt (és lehet), mint sok más ágazat, a magára találás folyamata viszont...
Tovább »

2020. december 03.