Hogyan lett biztonságosabb és gyerekbarátabb Törökőr közlekedése?

Véget ért a SUNRISE projekt, megmutatjuk, milyen fejlesztések történtek a budapesti mintaterületen. A Horizont 2020-as projekt célja az volt, hogy új, együttműködésen alapuló megoldásokat dolgozzon ki, teszteljen és értékeljen a városrészi szintű mobilitási problémák kezelésére, amihez hat kiválasztott városrészben (a brémai Hulsberg, a budapesti Zugló-Törökőr, a jeruzsálemi Baka, a malmői Lindängen, a szaloniki Neo Rysio-Thermi, valamint Southend-on-Sea városközpontja) megvalósuló közösségi tervezési folyamat biztosított élő laboratóriumot.

2017-ben, az Európai Mobilitási Héten tartottuk meg az első közösségi megbeszélést a törökőri mobilitási fejlesztésekről, ahol a résztvevők fejenként 27 000 virtuális forintot költhettek el az általuk legfontosabbnak tartott kérdésekre. Ezzel párhuzamosan térképes alkalmazással gyűjtöttük a tapasztalt problémákat és javaslatokat. Októberben folytatódott a közösségi tervezés: megtartottuk a második lakossági megbeszélést. Megalakult a Törökőr Tanácsadó Testület, amely operatív szinten képviselte a lakosságot és más érintetteket a tervezési folyamatban. A projektnek tematikus séták is a részei volt, amikor a résztvevők megismerkedhettek a látássérültek, mozgásukban korlátozottak, illetve kisgyermekes szülők problémáival: milyen akadályokba ütköznek mindennapjaik során.

Mindezek eredményeképpen 2018 őszére a projekt elért egy fontos fordulóponthoz: a probléma- és javaslatgyűjtés, a javaslatok projektekké formálása, valamint az előzetes költségbecslések alapján a Törökőr Tanácsadó Testület bevonásával eldőlt, hogy milyen fejlesztési javaslatok közül szavazhatnak az érintettek. A párhuzamosan online és papíralapon lebonyolított szavazás alapján három legnépszerűbb beruházás fért bele a rendelkezésre álló keretbe, melyek részletes tervezés és a szükséges jóváhagyások megszerzése után 2021 tavaszán valósultak meg. Ezek az alábbiak voltak:

  • 1. Az Újvidék tér környéki oktatási-nevelési intézmények környezetének biztonságosabbá tétele

a. a tér közepén kihelyezett, a szintben történő gyalogos átkelést is lehetővé tevő forgalomcsillapító küszöbbel és a parkolás korlátozásával a beláthatóság javítása érdekében; 

Fotók: baloldal: ilyen volt (forrás: Google Térkép); jobboldal: ilyen lett (forrás: Gertheis Antal)

b1. az óvoda előtt kihelyezett, a szintben történő gyalogos átkelést is lehetővé tevőforgalomcsillapító küszöbökkel és a parkolás korlátozásával a beláthatóság javítása érdekében; 

Fotók: baloldal: ilyen volt (forrás: Google Térkép); jobboldal: ilyen lett (forrás: Gertheis Antal)

b2. a bölcsőde előtt kihelyezett, a szintben történő gyalogos átkelést is lehetővé tevőforgalomcsillapító küszöbökkel és a parkolás korlátozásával a beláthatóság javítása érdekében

Fotók: baloldal: ilyen volt (forrás: Google Térkép); jobboldal: ilyen lett (forrás: Gertheis Antal)

c. az Arany János iskolához vezető zebra kiemelésével, és

Fotók: baloldal: ilyen volt (forrás: Google Térkép); jobboldal: ilyen lett (forrás: Gertheis Antal)

d. a látássérülteket segítő taktilis jelek építésével (ld. a fenti fotókat).

Fotók: baloldal: ilyen volt (forrás: Google Térkép); jobboldal: ilyen lett (forrás: Gertheis Antal)

  • 2. A vasúti aluljáró és a két végén lévő kereszteződés biztonságosabbá tétele

a. a Tábornok utca – Francia út torkolatnál: járdafülekkel beszűkített és járdaszintre emelt csomóponttal a gyalogosok biztonsága érdekében

Fotók: baloldal: ilyen volt (forrás: Google Térkép); jobboldal: ilyen lett (forrás: Gertheis Antal)

b. a Mexikói úti oldalon új burkolattal és taktilis jelek építésével.

Fotók: baloldal: ilyen volt (forrás: Google Térkép); jobboldal: ilyen lett (forrás: Gertheis Antal)

  • 3. A Tábornok utca biztonságosabbá tétele:

a. Tábornok utca-Utász utca sarok: járdaszintre emelt forgalomcsillapító küszöb a gyalogosok biztonsága érdekében

Fotók: baloldal: ilyen volt (forrás: Google Térkép); jobboldal: ilyen lett (forrás: Gertheis Antal)

b. Tábornok utca-Őrnagy utca sarok: a járdafülek kiszélesítésével biztonságosabb átkelést lehetővé tevő kereszteződés

Fotók: baloldal: ilyen volt (forrás: Google Térkép); jobboldal: ilyen lett (forrás: Gertheis Antal)

c. A Hungária krt., Mogyoródi út, Francia út, Kerepesi út által határolt terület tempo 30-as zónába vétele.

Fotók: baloldal: ilyen volt (forrás: Google Térkép); jobboldal: ilyen lett (forrás: Gertheis Antal)

d. A fent lehatárolt területen belüli egyirányú utcák (Utász utca, Zászlós utca) ellenirányú kerékpározhatóságának biztosítása.

Fotók: baloldal: ilyen volt (forrás: Google Térkép); jobboldal: ilyen lett (forrás: Gertheis Antal)

Mindegyik beruházás fő célja a közlekedés biztonságosabbá tétele volt. A projektben kidolgozott indikátorok azt a célt szolgálják, hogy mérjék a beruházások eredményességét. A törökőri eredmények azt mutatják, hogy az érintettek elégedettek a beruházásokkal: a biztonságérzetük megnövekedett.

A projektben résztvevő budapesti partnerek: Budapest Főváros XIV. kerület Zugló Önkormányzata, a BKK Budapesti Közlekedési Központ és a Mobilissimus.

A projekt főbb eredményeiről ebben az online kiadványban olvashatnak részletesebben.

Kapcsolódó projekt: 
Megjelent a Magyar CIVINET 26. hírlevele, mely ezen a linken olvasható. A Magyar CIVINET hírlevelére ITT lehet feliratkozni. Aktuális városi közlekedést érintő hírekről és érdekességekről a Magyar CIVINET Facebook oldalán és a Magyar CIVINET Facebook...
Tovább »

2022. május 11.
egri elkerülő
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. közösségi tervezés keretében készítteti el Eger Megyei Jogú Város közlekedésének tehermentesítése érdekében a várost elkerülő közút tanulmánytervét és környezeti hatástanulmányát, a k...
Tovább »

2022. május 10.
sump cycle
2022. május 3-án került megrendezésre Hogyan tervezzük a fenntartható mobilitást? címmel a Magyar CIVINET és az INTERREG Dynaxibility4CE projekt közös online szakmai találkozója. Az esemény két blokkból állt: az első szekcióban a Fenntartható Városi...
Tovább »

2022. május 09.