A CEAML projektben három, közterületek átalakítását célzó beavatkozás hatásainak mérésére vállalkoztunk. 2023 elején a Mobilissimus kidolgozta a projektkiválasztás szempontrendszerét és a hatásértékelés módszertanát, a CIVITAS Értékelési Keretrendszerre és a SUNRISE projekt tapasztalataira is alapozva.
Fentiek alapján a Mobilissimus szakmai támogatásával a helyi partnerek – a Cyklokoalícia, az Auto*Mat és a Magyar Kerékpárosklub – a megvalósításért felelős önkormányzatokkal egyeztetve kiválasztották a vizsgálandó beavatkozásokat:
- Prágában a Moldva folyó felett épülő, a jelenleg közlekedő kompot kiváltó HolKa gyalogos-kerékpáros hidat, valamint a Černokostelecká úton a jelenlegi kerékpáros nyomokat felváltó kerékpársávot;
- Pozsonyban a Podháj út átalakítását forgalomtechnikai eszközökkel (forgalmi sávok számának csökkentése, szélesebb és védettebb kerékpársávok, gyalogátkelő szigetek, Szlovákia első „holland típusú” kereszteződése);
- Budapesten a józsefvárosi iskolautca-program egyik elemét a Trefort utcában.
Az egyes projektek céljait és várt hatásait alapul véve meghatározásra kerültek a vizsgálandó indikátorok, és május-június folyamán minden helyszínen megtörténnek az előzetes felmérések. Ennek keretében például Prágában felmérik a gyalogos és kerékpáros forgalmat a kompon és a szomszédos hidakon, a gépjárművek sebességét a beavatkozással érintett útszakaszon, nagy mintás kérdőíves felmérést végeznek a különböző kerékpárforgalmi létesítmények biztonságának megítéléséről; Pozsonyban forgalomszámlálást és sebességmérést, valamint kérdőíves felmérést végeznek a gyaloglási körülmények megítéléséről; Budapesten pedig a kamerás forgalomszámláláson túl az iskolába járás módjának kézfeltartásos felmérésére, a közterület-használat megfigyelésére és zajmérésre is sor kerül.
Fotók: Cyklokoalícia, Auto*Mat, Magyar Kerékpárosklub
A beavatkozások a tervek szerint 2024 tavaszáig megvalósulnak, így egy év múlva lehetőség nyílik a felmérések megismétlésére, és a hatások számszerűsítésére.