E-busz megvalósíthatósági tanulmány Nagyváradnak

Az ELIPTIC (Electrification of Public Transport in Cities) egy európai kutatási projekt, az Európai Unió Horizont 2020 kutatás-fejlesztési programja keretében. Abból a feltételezésből indul ki, hogy az elektromos járművek további terjedését költséghatékonyan támogathatja az elektromos közösségi közlekedés meglévő infrastruktúrájának többcélú felhasználása.

A Nagyváradi Helyi Közszállítási Vállalat (Oradea Transport Local S.A., OTL), mint önkormányzati tulajdonú közösségi közlekedési szolgáltató sikeresen pályázott az ELIPTIC projekt keretében elérhető forrásokra, többek között egy Megvalósíthatósági tanulmány és költség-haszon elemzés elkészítésére a meglévő közösségi közlekedési áramellátási infrastruktúra többcélú, más elektromos járművek töltését szolgáló hasznosításáról. A megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére külső szakértőként a Mobilissimust választották ki. Az eredményeket Gertheis Antal ügyvezető mutatta be a Nagyváradon, 2017. december 19-én megtartott workshopon, az OTL és az ELIPTIC-partner SZKT (Szeged elektromos közösségi közlekedési szolgáltatója) szakembereinek előadásai mellett.

A megvalósíthatósági tanulmányban elemeztük Nagyvárad és a nagyváradi metropoliszövezet jelenlegi helyzetét, az elektromos közösségi közlekedésre fókuszálva. A meglévő közösségi közlekedési áramellátási infrastruktúra más elektromos járművek töltését szolgáló hasznosításának működő európai példáit széles körben feltárva, azok alapján különböző, Nagyváradon megvalósítható megoldásokat javasoltunk, és azokat költség-haszon elemzésnek is alávetettük.

Az elektromos autóbuszok vonatkozásában két, villamosvonalak közelében végállomásozó járatot választottunk ki változatelemzésre, és mindkettőre két töltési stratégiát (telephelyi töltés és végállomási töltés) hasonlítottunk össze. Az eredmények szerint mindkét vonal esetében ésszerűbb a végállomási töltés, elsősorban annak köszönhetően, hogy a viszonylatok menetrendje ebben az esetben lehetővé teszi a dízel járművek egy az egyben történő kiváltását, míg telephelyi töltés esetén szükség van egy többletjármű beállítására.

Az eredmények összhangban vannak az elektromosautóbusz-ipar jelenlegi fejlettségével, ahol – tisztán pénzügyi szempontból – az elektromos buszok a teljes élettartamot tekintve még nem olcsóbbak a dízel autóbuszoknál. Ugyanakkor az elektromos járművek piaca gyorsan fejlődik, ezért fontos szorosan követni a fejleményeket, és lehetőség szerint tesztelni a technológiát, ha a források biztosíthatók.

A SASMob projekt célja, hogy Szeged a közszféra, a vállalkozások és a közlekedési szolgáltatók együttműködésével egy multimodális, inkluzív és alacsony környezeti hatású mobilitás felé mozduljon el. Ennek egyik eleme a helytakarékos közlekedés. A vár...
Tovább »

2020. június 25.
Ezzel a címmel hirdette meg a Magyar CIVINET harmadik virtuális találkozóját, melyre 2020. május 26-án került sor. A kétórás programba öt előadás és az őket követő kérdés-válasz szekciók fértek bele. A virtuális találkozót a Lime hazai képviseletében...
Tovább »

2020. május 27.
Siófok Város Önkormányzata megbízásából a helyi autóbusz-közlekedés fejlesztésén dolgozunk azzal a céllal, hogy a járványveszély elmúltát követően a mainál jobb és kényelmesebb helyi autóbusz-közlekedést alakíthasson ki a városvezetés. A 2019. augusz...
Tovább »

2020. május 26.