E-busz megvalósíthatósági tanulmány Nagyváradnak

Az ELIPTIC (Electrification of Public Transport in Cities) egy európai kutatási projekt, az Európai Unió Horizont 2020 kutatás-fejlesztési programja keretében. Abból a feltételezésből indul ki, hogy az elektromos járművek további terjedését költséghatékonyan támogathatja az elektromos közösségi közlekedés meglévő infrastruktúrájának többcélú felhasználása.

A Nagyváradi Helyi Közszállítási Vállalat (Oradea Transport Local S.A., OTL), mint önkormányzati tulajdonú közösségi közlekedési szolgáltató sikeresen pályázott az ELIPTIC projekt keretében elérhető forrásokra, többek között egy Megvalósíthatósági tanulmány és költség-haszon elemzés elkészítésére a meglévő közösségi közlekedési áramellátási infrastruktúra többcélú, más elektromos járművek töltését szolgáló hasznosításáról. A megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére külső szakértőként a Mobilissimust választották ki. Az eredményeket Gertheis Antal ügyvezető mutatta be a Nagyváradon, 2017. december 19-én megtartott workshopon, az OTL és az ELIPTIC-partner SZKT (Szeged elektromos közösségi közlekedési szolgáltatója) szakembereinek előadásai mellett.

A megvalósíthatósági tanulmányban elemeztük Nagyvárad és a nagyváradi metropoliszövezet jelenlegi helyzetét, az elektromos közösségi közlekedésre fókuszálva. A meglévő közösségi közlekedési áramellátási infrastruktúra más elektromos járművek töltését szolgáló hasznosításának működő európai példáit széles körben feltárva, azok alapján különböző, Nagyváradon megvalósítható megoldásokat javasoltunk, és azokat költség-haszon elemzésnek is alávetettük.

Az elektromos autóbuszok vonatkozásában két, villamosvonalak közelében végállomásozó járatot választottunk ki változatelemzésre, és mindkettőre két töltési stratégiát (telephelyi töltés és végállomási töltés) hasonlítottunk össze. Az eredmények szerint mindkét vonal esetében ésszerűbb a végállomási töltés, elsősorban annak köszönhetően, hogy a viszonylatok menetrendje ebben az esetben lehetővé teszi a dízel járművek egy az egyben történő kiváltását, míg telephelyi töltés esetén szükség van egy többletjármű beállítására.

Az eredmények összhangban vannak az elektromosautóbusz-ipar jelenlegi fejlettségével, ahol – tisztán pénzügyi szempontból – az elektromos buszok a teljes élettartamot tekintve még nem olcsóbbak a dízel autóbuszoknál. Ugyanakkor az elektromos járművek piaca gyorsan fejlődik, ezért fontos szorosan követni a fejleményeket, és lehetőség szerint tesztelni a technológiát, ha a források biztosíthatók.

A POLIS Hálózat éves konferenciáján, Brüsszelben mutatkozott be a ZERGE, Zalaegerszeg igényvezérelt kisbuszos szolgáltatása. Az előkészítésről, kihívásokról és az első hetek tapasztalatairól Ekés András, a Mobilissimus ügyvezetője tartott előadást. A...
Tovább »

2019. november 27.
A Jazzy Rádió reggeli műsorában (a Millásreggeliben) Ekés András, a Mobilissimus ügyvezetője arról beszélt, hogy Budapesten és környékén a növekvő motorizáció mellett jóval nagyobb a kereslet, mint amit a közúthálózat elbír, és nem lehet cél fenntart...
Tovább »

2019. november 25.
A 2019. november 6-án reggel 10-kor tartott sajtótájékoztató után útjára indult az első igényvezérelt kisbusz Zalaegerszegen, a ZERGE. A ZERGE buszok elindításának célja, hogy olyan területeken is elérhető legyen a közösségi közlekedés, ahol a közelb...
Tovább »

2019. november 06.