Bordeaux, a francia példakép

Az agglomerációjával együtt több mint 1,2 milliós franciaországi Bordeaux a kilencvenes évek végére oly mértékben fulladozott a gépjárműforgalomtól, hogy radikális megoldásra volt szükség: a francia villamosreneszánsz egyik éllovasaként építette meg a hálózat első elemeit 2003-ra, 45 év villamosmentes kényszerpihenő után. Az A, B és C vonalakat azóta is fejlesztik, 2019-ben a hálózat közel 71 km hosszúságú már, melyhez a közelmúltban csatlakozott a D vonal első üteme. A Párizs környéki Île-de-France régió után a bordeaux-i a második legnagyobb francia hálózat jelenleg.

  

A villamos építése francia szokás szerint nem csak az infrastruktúra építését, hanem faltól-falig való városfejlesztést jelentett, megújultak a közterületek, a zöldfelületek és ezzel párhuzamosan jelentősen csökkentették a közutak kapacitásait. A belváros túlzsúfolt és kaotikus parkolóit mélygarázsok és parkolóházak, illetve a villamos által kiszolgált területeken P+R parkolók váltották fel, módváltásra sarkallva a használókat. A villamos naponta közel 300.000 utast szállít, csúcsidőben komoly zsúfoltság tapasztalható a 3-4 perces belvárosi követések ellenére is. A technológia sem mindennapi: Bordeaux-ban létesült először modern alsóvezetékes villamos (APS – Alimentation par sol), mely előnye, hogy a történelmi belváros vizuális védelme érdekében felsővezeték kiépítésére nem volt szükség. Mindhárom villamosvonal eléri a bordeaux-i körgyűrűt, sok helyen pedig a szintén jelentősen fejlesztett elővárosi vasút állomásait is, így a módváltás komoly alternatíva lett.

  

A villamos mellett a kerékpáros közlekedés is hatalmasat fejlődött: kijelölt kerékpárutak, folyosók adják meg a biztonságos közlekedés feltételeit. A mikromobilitás terén is élen jár Bordeaux, 4-5 e-roller kölcsönző, városi és piaci alapon működő kerékpárkölcsönző rendszer működik, a legtöbb villamosmegálló mellett dedikált mobilitási pontokkal. A Garonne folyó régi belvárosi hídja, a Pont de Pierre (Kőhíd) ma már kizárólag a villamos, a gyalogosok és a kerékpárosok számára nyitott, az autókat végleg száműzték róla. Ennek előzményeként megépült néhány kilométerre északra a Jacques-Chaban-Delmas híd, mely nagyobb hajók érkezésekor felemelhető. Bordeaux nem csak a francia nagyvárosok modern fejlődésében támasztott versenyben, de európai léptékben is az egyik legélhetőbb, legszerethetőbb és legtudatosabb városok egyike. 

A fenntartható városi mobilitástervezés az Európai Unió városi közlekedéstervezési koncepciója. A fenntartható városi mobilitási tervek (Sustainable Urban Mobility Plan – SUMP) kidolgozására vonatkozó első útmutató 2013-ban jelent meg, és azóta bőség...
Tovább »

2021. január 04.
December 8-án online eseményen mutatták be a CIVITAS e-kiadványát, melyben hét város mutatja be mobilitási megoldásait.  A kiadványban szereplő esettanulmányok között Pozsony, Madrid, Helsinki, Aachen, Rethymno és Szarajevó mellett Szeged is szerepel...
Tovább »

2020. december 10.
Elérhető a Városi Közlekedés online különszáma, melyben kollégáink, Ekés András és Surányi Ráchel cikke is megtalálható.   „A városi közlekedés a járványnak éppúgy elszenvedője volt (és lehet), mint sok más ágazat, a magára találás folyamata viszont...
Tovább »

2020. december 03.