SASMob – Magyar CIVINET virtuális találkozó a munkahelyi mobilitásról

A SASMob-Szeged projekt a Magyar CIVINET hálózattal közösen szervezett virtuális találkozót 2020. április 28-án „A járvány hatása a munkahelyi mobilitásra” címmel, melyen a SASMob projekt foglalkoztató partnerei, CIVINET tagok és érdeklődők vettek részt.

A bevezető előadást Dr. Bilicki Vilmos tartotta a Szegedi Tudományegyetem Szoftverfejlesztés Tanszékéről a SASMob projekt keretében kifejlesztett forgalomfigyelő rendszerről és a járványhelyzet mért forgalmi hatásairól. Dr. Németh Zoltán Ádám, a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) közösségi közlekedési és vasútbiztonsági vezetője a koronavírus szegedi tömegközlekedésre gyakorolt hatásairól számolt be részletesebben.

A találkozó nagy részét a virtuális kerekasztalbeszélgetés tette ki, melyen hat nagyfoglalkoztató (az evosoft Hungary, az IT Services Hungary, a Pick Szeged Zrt., Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata, a British Petrol és a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.) számolt be a járvány munkahelyi mobilitásra gyakorolt hatásairól és a meghozott intézkedésekről.

A képviselt cégek mind gyorsan reagáltak a kialakult pandémiás helyzetre. Több informatikai cégnél már korábban bevezettek a heti egy vagy két nap otthoni munkavégzést, ami megkönnyítette az átállást a teljes home office-ra, hiszen megvolt hozzá a szükséges felszerelés (laptop, headset, távoli elérés stb.), míg voltak cégek, amelyek előrehoztak korábban tervezett, ezzel kapcsolatos fejlesztéseket, vagy akár egyes eljárások digitalizálását is. Természetesen nem mindenhol lehetséges a teljes home office-ra való átállás. A polgármesteri hivatalban például jogszabályi előírás a papíralapú dokumentáció, míg több cégnél nagy létszámban dolgoznak fizikai munkavállalók is, akiknek biztosítani kell a biztonságos munkába járást és munkakörnyezetet, valamint kifejezni annak megbecsülését, hogy ebben a nehezebb időszakban is végzik a munkájukat.

Mobilitás terén a cégek a kerékpárral vagy autóval történő munkába járást támogatják, pl. a céges kerékpárok bérlési időtartamának meghosszabbításával, vagy a költségtérítés – hangsúlyozottan ideiglenes – kiterjesztésével.

Több cég is jelezte, hogy a nehéz helyzetben speciális ösztönzőkkel próbálják kompenzálni és segíteni a kollegákat (pl. ügyelet a munkahelyi óvodában, bölcsődében; online jógaórák stb.). A legtöbb cégnél odafigyelnek a munkavállalók mentális egészségére is, folyamatosan gyűjtve a visszajelzéseket az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban.

A home office várhatóan nem válik egyeduralkodóvá hosszabb távon: több helyen is jelezték, hogy a munkavállalók visszavágynak az irodai, társas közegbe, de a heti néhány nap otthoni munkavégzés a válság után is reális lehet. Az egyik fontos szempont a jövőre nézve, hogy azok, akik most inkább autóval járnak – és ebben akár a cég is támogatja őket, – a járványhelyzet után visszatérjenek a közösségi közlekedés használatára, mert a város hatékony működése nem képzelhető el a közösségi közlekedés jelentős szerepe nélkül.

Fotó: Németh Zoltán Ádám (SZKT)

A fenntartható városi mobilitástervezés az Európai Unió városi közlekedéstervezési koncepciója. A fenntartható városi mobilitási tervek (Sustainable Urban Mobility Plan – SUMP) kidolgozására vonatkozó első útmutató 2013-ban jelent meg, és azóta bőség...
Tovább »

2021. január 04.
December 8-án online eseményen mutatták be a CIVITAS e-kiadványát, melyben hét város mutatja be mobilitási megoldásait.  A kiadványban szereplő esettanulmányok között Pozsony, Madrid, Helsinki, Aachen, Rethymno és Szarajevó mellett Szeged is szerepel...
Tovább »

2020. december 10.
Elérhető a Városi Közlekedés online különszáma, melyben kollégáink, Ekés András és Surányi Ráchel cikke is megtalálható.   „A városi közlekedés a járványnak éppúgy elszenvedője volt (és lehet), mint sok más ágazat, a magára találás folyamata viszont...
Tovább »

2020. december 03.