Önálló közlekedés látássérültként – tematikus séta Törökőrön

Vakokkal sétáltunk Törökőrön, hogy megtudjuk, milyen akadályokba ütközik – gyakran szó szerint! – egy látássérült a mindennapi közlekedés során. Nos, annyit előre elárulhatunk, hogy a jegyzetfüzeteink hamar beteltek.

A kis csapat az indulástól alig 200 méterre, a Mexikói út -Thököly út kereszteződésénél állt meg először, ahol a kanyarodást gátló, a gyalogosokat védő betonelemekre hívták fel a figyelmet vezetőink. Kiderült, hogy ami a látóknak biztonságot ad, egy látássérült számára inkább megtévesztő. Ők ugyanis a járdaszegélyek alapján tájékozódnak, a betonelemek nem nyújtanak elég információt a biztonságos átkeléshez. A jó és biztonságos megoldás megfelelő jelzésekkel ellátott lámpás zebra lenne.

A Francia út járdaszegélyéből kijáró macskakövek is veszélyesek lehetnek azoknak, akik nem látnak jól, de ez az idősebbek, nehezen közlekedők számára is probléma, akárcsak a járdákra sok más helyen is jellemző töredezettség, bukkanók. A feladat egyértelmű, a járdák, szegélyek javítása, akadálymentesítése, megfelelő jelzésekkel való ellátása.

Sétánk következő megállóhelye Zugló vasútállomása volt, ahol az általános gondokon túl, a vakok számára fontos, fehér bottal érzékelhető vezetősávok hiánya okoz veszélyt. Különösen problémás ez a peron szélén, ahol a biztonsági sávot csak egy festett fehér vonal jelzi, itt életvédelmi kérdés lenne a taktilis jelek (a járdán elhelyezett térbeli mintázatok, pl. szabályos kis dudorok, csíkok) alkalmazása.

A séta során kiderült, hogy a buszmegállók megközelítését is nagyban segítené a járdákon elhelyezett vezetősáv, ami a buszok első ajtajához tudná navigálni a látásukban korlátozottakat.

Átérezhettük azt is, milyen kellemetlenséget, sőt balesetveszélyt jelentenek a járdák közepére kihelyezett, az autók felhajtását akadályozó karók és a reklámcélú megállítótáblák.

Egy kis empátiával megérthető, miért lenne fontos a hibák javítása, de hogy még élőbb legyen a dolog, ki is próbálhattuk, milyen bekötött szemmel, fehér bottal róni az utcákat. Nem könnyű.

Egy apró fejleményt azonban közösen könyvelhettünk el: a buszmegálló melletti járdán álló postaláda, ami sok korábbi ütközés forrása volt, kikerült a gyalogos útvonalról. Egy fokkal könnyebb lett közlekedni.

A január 18-ai tematikus séta a SUNRISE projekt szakmai programjának része volt. A további eseményekről a Mizuglónk facebook oldalán és a mizuglonk.hu oldalon adunk hírt.

A sétáért és a sok segítő információért köszönet Kroll Zsuzsannának és Tillmann Zsoltnak, akik végigkalauzoltak minket!

Forrás: MIZUglónk

Kapcsolódó projekt: 
A közlekedési balesetek számát és súlyosságát két tényező határozza meg: a forgalom nagysága (minél nagyobb a forgalom, annál nagyobb valószínűséggel lesznek balesetek is) és a sebesség, amely a balesetek súlyosságának legfontosabb meghatározója (a n...
Tovább »

2020. október 16.
A város közlekedésének tervezéséhez fontos ismerni a jelenlegi helyzetet, a mai mobilitási helyzetképet. E helyzetkép legfontosabb állításai a következők: Mátészalka lakói számára a vasúti kapcsolatok mai formájukban nem tekinthetők igazán fontosnak,...
Tovább »

2020. október 08.
A Magyar CIVINET 2020. szeptember 16-án tartotta meg 17. találkozóját, mely az elmúlt néhány eseményhez hasonlóan a virtuális térben zajlott. A félnapos webinárium öt előadást foglalt magába. A bevezető előadást Gertheis Antal, a Mobilissimus ügyveze...
Tovább »

2020. október 06.