Lakossági egyeztetés a Budafoki út fejlesztési változatairól

A Budafoki út megújítását kísérő közösségi tervezés részeként 2019. április 4-én, a Kortárs Építészeti Központban megrendezett véleményező fórumon vitatták meg a résztvevők az út fejlesztésének három lehetséges, koncepcionális változatát, majd voksoltak a nekik leginkább tettszőre és a nekik legkevésbé tetsző ellen.

Fejlesztési változatok

1) Az első változat a legbátrabb a három közül. A terv megszűnteti a Budafoki út jelenlegi erős hálózati szerepét, az egyes szakaszok és környező utcák egyirányúsításával kvázi kizárja az átmenőforgalmat, melynek következtében jelentősen csökken a közúti közlekedés okozta levegő- és zajszennyezés. A kerékpározás és a gyaloglás lehetőségei javulnak, valamint a Szent Gellért tér és a Zenta utca között - a 133E busz városközpont felé haladó irányának Bartók Béla útra való terelésével - lehetőség nyílik egy, az egyetem kapujához méltó városi tér létrehozására, humanizált, vegyes használatú közlekedési felületek kialakítására.

2) A második változat a Budafoki út hálózati szerepének részleges megtartását jelenti oly módon, hogy a városközpont irányából a Budafoki út teljes hosszában végigjárható marad, azonban a városközpont felé csak szakaszosan. Ennek következtében a forgalom ugyan érezhetően csökkeni fog, azonban a megmaradó sáv tranzitútvonal szerepe változatlan marad, így csak részben csökken a zaj és a légszennyezés.

3) A harmadik változat a jelenlegi elrendezést és forgalmi viszonyokat változatlanul hagyva csak pontszerű beavatkozásokat tesz lehetővé (Pl.: csomópontok biztonságosabbá tétele, új zebra, lámpahangolás, egy-egy fa vagy elhelyezése), de érdemi változást sem a közterületek minőségi fejlesztésében, sem az átmenő-forgalom csökkentésében, sem a környezetterhelési hatásokban nem tud eredményezni.

Az április 4-i rendezvény célja - az eddig megvalósult tervezési folyamat ismertetése mellett - a fent említett három koncepcionális változat bemutatása, és az azokról való közös gondolkodás, egymás szempontjainak megismerése volt. A BKK, mint megbízó, az Értékterv Kft, mint a tervezésért és a Mobilissimus Kft, mint a közösségi bevonásért felelős projekt partnerek rövid prezentációi után közös beszélgetésre és aktív, konstruktív vitára került sor a résztvevőkkel.

A beszélgetés eredményei

A beszélgetés során, az elsősorban a Budafoki úton vagy környékén lakók közül kikerülő felszólalók mind-mind különböző nézőpontból és különböző preferenciák alapján világították meg az utca és a környékbeli közlekedés helyzetét, a potenciális fejlesztés hatására jelentkező problémákat. Volt, akit az autók okozta zaj és bűz, volt, akit a földszinti vendéglátóhelységekből késő este felszálló dohányfüst és szórakozók hangja, volt, akit a fák és zöldfelületek hiánya zavart a legjobban. Ennek megfelelően a felújításra vonatkozó igények is különböztek. Volt olyan, aki egy közösségi közlekedéssel és a kerékpározáshoz, gyalogláshoz szükséges infrastruktúrával jól ellátott, a mostaninál csöndesebb, nyugodtabb környéket képzel el, volt olyan, aki a területről kiszoruló és a szomszédos területeken megjelenő gépjárműforgalom negatív hatásaitól félt és olyan is, aki nem szeretné, ha az utca fejlesztése újabb a vendéglátóipari helyiségek megjelenését eredményezné.

Amiben a résztvevők nem teljes körűen, de nagyjából egy véleményen voltak, az egyrészt az, hogy a Budafoki út megújítására mindenképp szükség van, másrészt, hogy nem feltétlen a Budafoki út feladata a más városrészekben eredő és más városrészeket megcélzó egyéni gépjárművel történő átmenőforgalom minél teljesebb körű kiszolgálása.

A szavazás eredménye

A véleményező fórum végén a résztvevőknek lehetősége volt a három változatból megjelölni azt, ami a leginkább szimpatikus számukra és azt, amelyik a legkevésbé, ezzel is orientálva a tervezőket a további munkában. A szavazók háromnegyede az első változatot támogatta leginkább és a harmadik verziót a legkevésbé, a jelenlévők kb. egyötöde a harmadik verziót támogatta leginkább és az elsőt a legkevésbé. A második változatra elenyésző szavazat érkezett mind támogatói, mind ellenzői oldalról.

A tervezés további lépéseiről a https://budafokiut.hu/ oldalon tájékozódhat.

Köszönjük szépen mindenkinek, aki részt vett a fórumon!

A közlekedési balesetek számát és súlyosságát két tényező határozza meg: a forgalom nagysága (minél nagyobb a forgalom, annál nagyobb valószínűséggel lesznek balesetek is) és a sebesség, amely a balesetek súlyosságának legfontosabb meghatározója (a n...
Tovább »

2020. október 16.
A város közlekedésének tervezéséhez fontos ismerni a jelenlegi helyzetet, a mai mobilitási helyzetképet. E helyzetkép legfontosabb állításai a következők: Mátészalka lakói számára a vasúti kapcsolatok mai formájukban nem tekinthetők igazán fontosnak,...
Tovább »

2020. október 08.
A Magyar CIVINET 2020. szeptember 16-án tartotta meg 17. találkozóját, mely az elmúlt néhány eseményhez hasonlóan a virtuális térben zajlott. A félnapos webinárium öt előadást foglalt magába. A bevezető előadást Gertheis Antal, a Mobilissimus ügyveze...
Tovább »

2020. október 06.